Wschodnia głowica ułożona

gkowica gda 098

Zrealizowano jeden z ważnych elementów przebudowy ujścia Wisły. Ułożono prefabrykaty na głowicy kierownicy wschodniej. Głowica jest zwieńczeniem kierownicy, czyli falochronu kierującego nurt rzeki w głąb Zatoki Gdańskiej.

Prace na kierownicy zachodniej są wstrzymane ze względu okres lęgowy ptaków w rezerwacie Mewia Łacha.

Na zdjęciach zaprezentowany jest montaż prefabrykatów na głowicy kierownicy wschodniej. Prefabrykaty w części podwodnej oparte są na ściance szczelnej, spód prefabrykatów jest na głębokości -2,2m. W części nadwodnej wkrótce będzie układane zbrojenie i wylewany beton. Samo wnętrze głowicy wypełnione jest piaskiem.

Kierownice, podobnie jak głowica, również wykonane są z betonowych prefabrykatów. Na ostatnim zdjęciu pokazany jest segment kierownicy złożony z kilku takich elementów, zestawiony „na sucho” w celach testowych. Niektóre z tych prefabrykatów osiągają ciężar prawie 50t. A muszą one być odporne na napór lodu i umożliwić odprowadzenie lodów spływających Wisłą w głąb Zatoki Gdańskiej, aby nie doszło do zatoru lodowego.

Przebudowa ujścia Wisły jest ważnym zadaniem w projekcie „Kompleksowe Zabezpieczenie Przeciwpowodziowe Żuław – Etap I – Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej”, dofinansowanym przez Unię Europejską z w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

(bp)

glowica gda 097 glowica gda 096 gkowica gda 098

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bogusław Pinkiewicz, rzecznik prasowy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku

 

Może zainteresuje Cię:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *