„Kiss me, Kate” – musical na lato 2016

kmk-square

 

POMORZE. Teatr Muzyczny na scenie elżbietańskiej GTS. W lipcu i sierpniu na scenie elżbietańskiej grany będzie musical „Kiss me, Kate”. Jest to efekt porozumienia Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego z Teatrem Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni.

Zapowiadają się kolejne wspólne artystyczne przedsięwzięcia obu teatrów.

Bernard Szyc: „W konwencji jarmarcznej.”

– Wersja spektaklu, którą prezentować będziemy na gdańskiej scenie elżbietańskiej jest bardzo odległa od pierwowzoru, jaki graliśmy w gdyńskim teatrze powiedział Bernard Szyc, reżyser. – Tylko niektóre elementy zachowaliśmy, reszta jest wynikiem adaptacji przedstawienia do warunków tutejszego wnętrza, które daje nam możliwości wystawienia przedstawienia w konwencji jarmarcznej.

Już od pierwszej chwili po wejściu do GTS reżyser i aktorzy czuli się świetnie i przygotowywanie występów tutaj potraktowali jako ciekawą przygodę teatralną. Warunki są zupełnie inne, nie ma sceny obrotowej, ale przestrzeń daje daleko większe możliwości dla musicalu, kontynuował reżyser. Rozgrywać się będą dwa teatry w scenerii gotowej, w Gdyni wymaganą przestrzeń realizatorzy musieli zbudować. Problemem technicznym jest dostosowanie nagłośnienia, dźwięki trzydziestoosobowej orkiestry dochodzić będą z wcześniej dokonanego nagrania, a aktorzy wyposażeni zostali w mikrofony.

Wnętrze wymaga innego oświetlenia, ponieważ twarze aktorów muszą być widoczne z trzech stron widowni. Aktorzy sami także będą musieli zwracać uwagę, aby nie rzucać cienia na siebie nawzajem.

Joanna Semeńczuk: „Efekt spotkania towarzyskiego”

– Z tym zespołem pracuję już długo, wiem, na co artystów stać – powiedziała Joanna Semeńczuk, choreograf. – Zmiany polegają na odwracaniu choreografii w różne kierunki, żeby to, co się dzieje na scenie docierało nie tylko do siedzących na wprost, ale i po obu bokach sceny. Całą publiczność powinna widzieć twarze wykonawców.

Jeśli chodzi o specyfikę choreografii, realizatorka w wielu scenach unikała spojrzenia aktora na widza, którzy często rozmawiają między sobą. Choreografia szła w tym kierunku, aby uzyskać efekt spotkania towarzyskiego, zabawy w zespole.

Alicja Piotrowska: ”Nowa wersja – duża radość”

– Gram podwójną rolę Lilli Vanessi, aktorki i Kasi, Katarzyny Minoli z przedstawienia „Poskromienie złośnicy” Szekspira – powiedziała Alicja Piotrowska. – Mnie się ta przestrzeń, zupełnie wyjątkowa, szalenie podoba, bardzo się cieszę, że możemy tu wystąpić.

Aktorka ma nadzieję, że techniczne sprawy nie zawiodą, bo trochę się borykają z dźwiękiem, niestety, inaczej odbiera go publiczność, a inaczej aktorzy na scenie, występują duże dysproporcje i trzeba się z tym uporać.

Pamiętając przedstawienie sprzed prawie dziesięciu lat, w którym grała, nie do końca była pewna, czy się cieszy ze wznowienia Tamten spektakl zapamiętała jako fizycznie i psychicznie męczący, wymagający dość trudnego śpiewania.

– Wracałam do „Kiss me, Kate” z mieszanymi uczuciami – kontynuuje. – Jednak okazało się, że występ w nowej wersji przedstawienia daje mi dużą radość, tym bardziej, że w ciągu minionego czasu wiele się nowego nauczyłam.

*

W kasie teatru sprzedawany – świeżo wydany – będzie album autorstwa Jerzego Limona, z pięknymi zdjęciami i materiałami dokumentalnymi pt. „Teatr dwóch czasów” w polsko – angielskiej wersji językowej. Jednak ze zdziwieniem i radością odkryłam, że ten musical w innym wnętrzu, ze zmienioną nieco reżyserią, daje mi dużą radość. Okazuje się, że przez ten czas się czegoś dodatkowo nauczyłam.

Katarzyna Korczak

Kiss me, Kate!” czyli miłość, zazdrość, walka płci, zabawne sytuacje i porywająca muzyka. Taki będzie najnowszy spektakl, grany przez całe lato w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim. Reżyserem inspirowanego „Poskromieniem złośnicy” Szekspira „Kiss me, Kate!” jest Bernard Szyc, a spektakl jest wspólną produkcją GTS i Teatru Muzycznego im. D. Baduszkowej w Gdyni.

Kiss me Kate!” autorstwa Cole’a Portera jest formą teatru w teatrze. Akcja dzieję się na scenie i zapleczu teatru muzycznego w Baltimore, który właśnie wystawia „Poskromienie złośnicy”. Właściciel teatru Fred Graham angażuje do roli Kasi swoją byłą żona Lilli Vanessi, a siebie samego zaś obsadza w roli Petrukia. Fred wysyła kwiaty aktorce Lois Lane, szekspirowskiej Biance. Jednak dziwnym zbiegiem okoliczności dostaje je Lilli. Kiedy pomyłka wychodzi na jaw, Lilli okazuje swoją wściekłość wobec Freda na scenie. Akcja nabiera tempa, a po chwili nie wiadomo już, co jest teatrem, a co życiem.

Spektakl grany będzie na scenie elżbietańskiej – do dyspozycji widzów będą miejsca stojące, które są najtańsze, ale zapewniają największe emocje, poprzez bliską interakcję z aktorami. Reszta widzów może zająć miejsca siedzące na trzech kondygnacjach drewnianych galerii, otaczających scenę.
Spektakl będzie tłumaczony na j. angielski i niemiecki.

Reżyser Bernard Szyc o spektaklu: „Kiss me, Kate!” to absolutna klasyka światowego musicalu, wystawiana przez najsłynniejsze teatry na świecie, uwielbiana przez publiczność. Oprócz wartkiej akcji, miłosnych intryg i mnóstwa humoru dużym atutem spektaklu jest znakomita muzyka Cole’a Portera. W realizacji spektaklu na scenę elżbietańską Teatru Szekspirowskiego wiele jego cech determinuje jej specyficzny układ – miejsca stojące pod sceną, granie na trzy strony, interakcja z widzami. Z założenia będzie bardziej dynamiczny i grany w większym, niż na scenach pudełkowych, tempie. Zachowamy też realia czasu – końcówki lat 40. – i konwencję teatru jarmarcznego.

Dla aktorów granie „Kiss me, Kate!” jest wyjątkową przygodą, ponieważ jest to sztuka autotematyczna, dotykająca tematu samej pracy aktora, jego warsztatu. To sztuka o aktorach. Nie tylko o miłości, która jest głównym wątkiem opowieści, ale też o teatralności. Uchylamy w niej rąbka tajemnicy na temat całej tak zwanej kuchni teatralnej, bawimy się tą konwencją, pokazujemy proces tworzenia teatru.

“KISS ME, KATE!”
Muzyka i teksty piosenek: Cole Porter

  • Libretto: Sam i Bella Spewack
  • Przekład polski: Małgorzata Ryś
    Reżyseria, ruch sceniczny: Bernard Szyc
  • Kierownictwo muzyczne: Dariusz Różankiewicz
  • Przygotowanie wokalne: Renia Gosławska, Agnieszka Szydłowska
  • Scenografia, kostiumy: Jerzy Rudzki
  • Choreografia: Joanna Semeńczuk, Jacek Wester, Bernard Szyc
  • Asystent reżysera: Paweł Bernaciak
  • Asystent scenografa: Renata Godlewska
  • Światło: Bartosz Wolak
  • Inspicjent: Iwona Warszycka – Kot
  • Produkcja: Monika Bieszke, Krystyna Jaworowska, Mateusz Gigiewicz

Występują:

  • Lilli Vanessi / Katherine Minola Alicja Piotrowska/ Karolina Trębacz
  • Fred Graham / Petruchio Rafał Ostrowski
  • Lois Lane / Bianca Minola Iga Grzywacka/ Katarzyna Wojasińska
  • Bill Calhoun / Lucentio Tomasz Bacajewski
  • Gangsterzy Tomasz Gregor, Marcin Słabowski
  • Generał Harrison Howell Aleksy Perski
  • Harry Trevor / Baptista Minola Marek Richter
  • Hattie Anna Andrzejewska/Ewa Gierlińska
  • Paul Tomasz Fogiel
  • Portier / Ksiądz Marek Sadowski
  • Ralph Mateusz Deskiewicz
  • Riley / Hortensio Sebastian Wisłocki
  • Flynt / Gremio Paweł Czajka
  • Technicy Jakub Badurka, Paweł Bernaciak, Jarosław Rzepiak
  • Dance Captain Stavros Pittas
  • Garderobiana Anna Andrzejewska/Ewa Gierlińska
  • Zespół Teatru Freda Grahama Urszula Bańka/Emila Witowska, Marta Śrama, Agnieszka Zalas, Sylwia Wąsik, Julia Zacharek, Karolina Merda.

Planowana premiera: 1 lipca
Kolejne spektakle: 2, 3, 12, 13, 14, 15, 19, 20, 21, 22, 23, 24 lipca oraz 16, 17, 18, 19, 20, 21, 30, 31 sierpnia a także 1 i 2 września
Miejsce: Gdański Teatr Szekspirowski

kmk-baner-600x300-160531 p

Korczak20160630

Może zainteresuje Cię:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *