Samorządowcy chcą przejąc kontrolę nad SKM

POMORZE. Marszałek woj. pomorskiego oraz samorządowcy aglomeracji trójmiejskiej chcą mieć kontrolę nad działaniami spółki SKM, której obecnie większość udziałów ma PKP.

 W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego odbyło się spotkanie, w którym uczestniczyli przedstawiciele samorządów mających mniejszościowe udziały w spółce PKP Szybka Kolej Miejska, a także władze PKP S.A –  większościowego udziałowca.

Marszałek Mieczysław Struk powtórzył deklarację dotyczącą usamorządowienia SKM: samorząd województwa i samorządy aglomeracji trójmiejskiej chcą i powinny mieć kontrolę nad spółką, która w całości wykonuje usługi przewozowe na ich terenie. Podobnie, jak funkcjonuje to w innych regionach Polski. 

Jak informuje Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego, statystycznie każdy Polak wsiada 8 razy w ciągu roku do pociągu. Jednak trzy razy częściej robi się to w województwie pomorskim. W 2017 r. przeciętny Pomorzanin 24 razy korzystał z kolei. W ubiegłym roku pociągi w naszym regionie przewiozły 56 mln pasażerów. Główną przyczyną tak wysokiego poziomu „ukolejowienia” transportu na Pomorzu jest rozwinięta sieć połączeń aglomeracyjnych, w tym kolejowego „kręgosłupa” aglomeracji trójmiejskiej, jakim jest SKM.

–  Samorząd Województwa Pomorskiego od lat zabiega o „usamorządowienie” PKP SKM, czyli o uzyskanie większościowego udziału w kapitale zakładowym spółki- informuje Michał Piotrowski. – Pozwoliłoby to na dostosowanie struktury właścicielskiej PKP SKM do roli i funkcji, którą pełni spółka w systemie transportowym województwa.

– Analizowaliśmy różne koncepcje usamorządowienia SKM poczynając od bezpłatnego przekazania udziałów spółki przez Skarb Państwa dla samorządu województwa, po umorzenie za wynagrodzeniem udziałów PKP SA w SKM. Dziś mamy nową propozycję, która wiąże się z zakwalifikowaniem projektu SKM dotyczącego zakupu 10 sztuk taboru do dofinansowania w ramach konkursu zorganizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych –  powiedział podczas spotkania marszałek Mieczysław Struk. – Zgodnie z podpisaną umową SKM ma otrzymać dofinansowanie w wysokości 50% kosztów (około 160 mln zł) na ten zakup. Pozostały koszt spółka zobowiązana jest zapewnić we własnym zakresie. Deklarujemy chęć zaangażowania finansowego poprzez dokapitalizowanie SKM. Efektem naszej propozycji powinno być zarówno zbudowanie montażu finansowego, niezbędnego dla realizacji projektu, jak i trwałe uzyskanie przez samorząd województwa, wraz z innymi trójmiejskimi samorządami, statusu głównego udziałowca SKM. Z naszych ekspertyz wynika, że taki montaż jest dopuszczalny i – co ważne – z taką usamorządowioną spółką mogłaby zostać zawarta wieloletnia umowa przewozowa, która stworzyłaby dla niej stabilne perspektywy rozwoju.

Swoje deklaracje popierające usamorządowienia SKM samorządowcy kierowali przede wszystkim do obecnego na spotkaniu prezesa PKP S.A. Krzysztofa Mamińskiego.

– Dla nas najważniejsze jest znalezienie sposobu na pozyskanie wkładu własnego dla zakupu 10 nowych pociągów. Mamy w tym spore doświadczenie, rozważaliśmy inne scenariusze, m.in. emisję obligacji. Ale oczywiście przeanalizujemy przedstawione argumenty i odniesiemy się do nich w najbliższym czasie – powiedział prezes PKP S.A. Krzysztof Mamiński.

Może zainteresuje Cię:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *