Les Arts Floristans na Festiwalu Actus Humanus

AH_2015 [12.12] Les Arts Florissants

GDAŃSK. Piąty koncert 5. Festiwalu Actus Humanus odbędzie się w sobotę, 12 grudnia 2015 roku w Dworze Artusa przy Długim Targu w Gdańsku. Wystąpi zespół Les Arts Floristans. Dyryguje Paul Agnew. W programie – madrygały z I, II I III księgi Claudia Monteverdiego.

Program:

Claudio Monteverdi – madrygały:

  • Libro I (1587) Ch’ami la vita mia, Baci soave e cari, La vaga pastorella, Poiché del mio dolore, Questa ordì il laccio, Fumia la pastorella, Ardo sì, ma non t’amo
  • Libro II (1590) Non si levava ancor l’alba novella, S’andasse Amor a caccia, Se tu mi lassi, perfida, tuo danno, Ecco mormorar l’onde, Cantai un tempo e se fu dolce il canto
  • Libro III (1592) O primavera, Sovra tenere erbette, Ch’io non t’ami cor mio, Vattene pur crudel

Les Arts Florissants

Zespół specjalizujący się w muzyce barokowej wykonywanej na instrumentach z epoki powstał w roku 1979. Formacja zaczerpnęła nazwę z tytułu krótkiej opery Marca-Antoine’a Charpentiera, zaś założył ją francusko-amerykański klawesynista i dyrygent William Christie, który prowadzi tę grupę po dziś dzień. Odegrała ona pionierską rolę w odnowie zainteresowania muzycznym dziedzictwem francuskiego baroku, repertuarem wcześniej zapomnianym lub zaniedbywanym. W ciągu ponad trzydziestu ostatnich lat zespół Les Arts Florissants przywrócił do życia niezliczone skarby ze zbiorów paryskiej Bibliothèque nationale, w szczególności zaś francuskie utwory z XVII wieku oraz XVII- i XVIII-wieczne dzieła muzyczne Starego Kontynentu. Co roku formacja występuje na licznych koncertach i w przestawieniach operowych we francuskim Théâtre de Caen, w którym ma status rezydenta, a także w Salle Pleyel, Cité de la Musique, Opéra Comique, Théâtre des Champs-Élysées, pałacu w Wersalu oraz podczas licznych festiwali, by wymienić zaledwie Septembre Musical de l’Orne czy imprezy w Beaune, Ambronay i Aix-en-Provence. Muzycy aktywnie propagują francuską kulturę za granicą, odwiedzając regularnie Nowy Jork, Londyn, Brukselę, Wiedeń, Salzburg, Barcelonę, Moskwę i wiele innych europejskich miast.

Od wystawienia Atysa Lully’ego w paryskiej Opéra Comique w roku 1987, a następnie jego triumfalnego powrotu w maju 2011, to właśnie w sztuce operowej Les Arts Florissants odnoszą swe największe sukcesy. Najważniejsze produkcje obejmują dzieła Rameau, Lully’ego, Charpentiera, Handla, Mozarta i Monteverdiego. Spektakle te powstały przy udziale tak znanych artystów sceny, jak Pier Luigi Pizzi, Adrian Noble, Jérôme Deschamps i Macha Makeïeff, a także wybitnych choreografów: Any Yepes, Shirley Wynne, Bianki Li, Trishy Brown czy Sashy Waltz.

Poza operami również koncerty Les Arts Florissants cieszą sią zasłużoną sławą. W repertuarze zespołu znajdują się wersje koncertowe oper i oratoriów oraz świeckie i religijne utwory kameralne i wielkie dzieła oratoryjne. Także dorobek dyskograficzny zespołu jest imponujący i obejmuje niemal 100 nagrań dla wytwórni Harmonia Mundi, Warner Classics / Erato oraz Virgin Classics. W ostatnich latach Les Arts Florissants zapoczątkował szereg programów edukacyjnych dla młodych muzyków. Najbardziej znanym jest zainicjowana w 2004 akademia Le Jardin des Voix, spod której skrzydeł wyszło wielu młodych śpiewaków. Tymczasem rozpoczęta w 2007 współpraca zespołu z Juilliard School doprowadziła do wielu owocnych wymian artystycznych między Francją i Stanami Zjednoczonymi.

Les Arts Florissants otrzymują wsparcie Ministerstwa Kultury i Komunikacji, Miasta Caen oraz regionu Dolnej Normandii. Artyści mają status rezydenta w Théâtre de Caen.

PAUL AGNEW Les Arts Florissants Concert Claudio Monteverdi Integrale des madrigaux Septieme livre Direction : Paul Agnew Lieu : Cite de la Musique Ville : Paris Le : 28 05 2014 © Pascal GELY

PAUL AGNEW © Pascal GELY

Paul Agnew

Artysta o międzynarodowej sławie, uznawany za jednego z najwybitniejszych haute-contres. Urodził się w Glasgow, zaś muzyczną edukację rozpoczął w chórze katedralnym w Birmingham. Kontynuował studia w oksfordzkim Magdalen College, by wreszcie dołączyć do swego pierwszego zespołu – Consort of Musicke, z którym wykonywał muzykę włoskiego i angielskiego renesansu. W 1992 Agnew trafił na przesłuchania do Williama Christie. Szybko nawiązana współpraca obu muzyków okazała się niezwykle owocna. Paul Agnew, występując z zespołem Les Arts Florissants, stał się jednym z najbardziej pożądanych wykonawców partii haute-contre w repertuarze francuskiego baroku. Znakomite recenzje zebrały zwłaszcza jego główne role w operach Rameau, ale także Handla i Purcella.

W 2007 kariera śpiewaka obrała nowy kierunek, ponieważ zaczął on dyrygować niektórymi koncertami zespołu Les Arts Florissants. Po raz pierwszy gościnnie poprowadził Nieszpory Vivaldiego (zaprezentowane w paryskim Cité de la Musique, Théâtre de Caen oraz Konzerthaus w Wiedniu), następnie pod jego batutą zabrzmiały ody i hymny Handla, zaś rok później koncert poświęcony włoskiej barokowej muzyce polifonicznej zatytułowany Lamentazione. W 2010 artysta dyrygował Les Arts Florissants w The Indian Queen Purcella, a następnie podjął się poprowadzenia zespołu w komplecie madrygałów Monteverdiego. W ramach tego projektu do końca roku 2015 liczba koncertów wykonanych pod jego batutą przekroczy sto. W sezonie 2013–2014 Paul Agnew został zastępcą dyrektora muzycznego zespołu Les Arts Florissants i poprowadził nową wersję baletu Jiriego Kyliana Doux Mensonges w Opéra de Paris oraz nową produkcję Platei Rameau w Theater an der Wien, Opéra Comique w Paryżu i nowojorskim Lincoln Center.

Oprócz współpracy z Williamem Christie, artysta ma na koncie występy z tak wybitnymi dyrygentami, jak Marc Minkowski, Ton Koopman, Paul McCreesh, Jean-Claude Malgoire, Sir John Eliot Gardiner, Philippe Herreweghe i Emmanuelle Haïm. Często gości na deskach najbardziej prestiżowych sal koncertowych i teatrów operowych, współpracując z Berlińskimi Filharmonikami, Orkiestrą Symfoniczną Miasta Birmingham, berlińską Komische Oper, Royal Philharmonic Orchestra w Liverpoolu, Orchestra of the Age of Enlightenment oraz zespołem Gabrieli Consort and Players. Jego dyskografia obejmuje ponad sto tytułów, w tym pieśni Beethovena dla wydawnictwa Naïve, oratorium L’Enfance du Christ Berlioza opublikowane nakładem Harmonii Mundi, Nieszpory Monteverdiego, La Descente d’Orphée aux Enfers Charpentiera i Les Grands Motets Rameau.

Może zainteresuje Cię:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *