Królowe Figura i Kolak oraz hrabia Baka w „Marii Stuart”

Fot. Renata D¹browska

GDAŃSK. – Maria to przede wszystkim człowiek, który przez czterdzieści kilka lat przeżył tyle, że można by tym obdzielić wiele kobiet o życiorysach bogatych i awanturniczych – powiedziała Katarzyna Figura. – W tym kierunku nasza praca podążała, aby Maria była kobietą z krwi i kości.

„Maria Stuart” w Teatrze Wybrzeże. 5 minut przez premierą

Premiera „Marii Stuart” Friedricha Schillera w reżyserii Adama Nalepy, która odbędzie się w piątek, 26 września 2014 r., o godzinie 19 na Dużej Scenie Teatru Wybrzeże, zainauguruje sezon artystyczny 2014/2015 w Teatrze Wybrzeże. W rolach głównych wystąpią Dorota Kolak i Katarzyna Figura. Przedstawienie włączone jest do Tygodnia Brytyjskiego organizowanego przez Teatr Szekspirowski.

Kolejne spektakle: 9, 11 i 12 października 2014 r.

Katarzyna Figura: „Maria – kobieta z krwi i kości”

– To jest dosyć zadanie niejednoznaczne – mówi Katarzyna Figura. – W sztuce Schillera Elżbieta jest kobietą nieco pomnikową, liryczną, słodką, niewinną, natomiast nasza praca z reżyserem poszła w tym kierunku, żeby pokazać, że Maria to przede wszystkim człowiek, który przez czterdzieści kilka lat przeżył tyle, że można by tym obdzielić wiele kobiet o życiorysach bogatych i awanturniczych. W tym kierunku nasza praca podążała, aby Maria była kobietą z krwi i kości.

Maciej Chojnacki: „Bez rajstop i pludrów”

– Z kostiumami był problem, na początku chcieliśmy z reżyserem wprowadzić stroje XVI wieczne, ale doszliśmy do wniosku, że to by przysporzyło trudności karkołomnych – powiedział Maciej Chojnacki, projektant scenografii i kostiumów. – Wszelkie pludry i rajstopy utrudniłyby grę aktorom, stąd zdecydowaliśmy się na przełamanie, pojawiły się hafty na współczesnych garniturach.

Takie było założenie. Inspirował się strojami z epoki. Kostiumy, które zobaczymy, plasują się między historycznymi a współczesnymi, chodzi o linię, krój, wykończenie.

– Szukałem też rozwiązania jak połączyć przestrzeń pałacu Elżbiety i więzienia Marii – kontynuuje Maciej Chojnacki. – Scenografię minimalistyczną buduje światło.

Wprowadził piony jarzeniówek, raz świecą tylko dwie, za chwilę pięć, potem – trzysta i wtedy będzie parę tysięcy vat na scenie. Jest oświetlenie takie, jak w nocy na stadionie, za chwilę robi się półmrocznie.

– Jarzeniówka ma to do siebie, że daje zimne, sterylne światło, przełamanie nastroju na scenie wiąże się ze zmianą klimatu oświetlenia – wyjaśnia.

Będzie to zabawa konwencjami świetlnymi – temperaturą świecenia, natężeniem świecenia i liczbą świateł. Scenografia istnieje w pustej przestrzeni i ta pusta przestrzeń cały czas pracuje, gra z aktorami.

– Postawiliśmy na aktorów, stwierdziliśmy, że nie chcemy przytłaczać, czarować formą – dodaje. – Są tak świetni aktorzy i piękny tekst, że scenografia tylko ma wesprzeć spektakl.

Adam Nalepa i Maciej Chojnacki stale ze sobą współpracują, mają na swoim koncie znakomite wspólne realizacje w Teatrze Wybrzeże: „Nie – Boską komedię”, „Czarownice z Salem”.

– W lot się z Adamem rozumiemy, łapiemy sposób myślenia wspólny – mówi scenograf.

Justyna Bartoszewicz „Uwielbiam i nienawidzę”

– Asystentem Adama Nalepy po raz pierwszy byłam przy realizacji „Nie – Boskiej Komedii” – wypowiedziała Justyna Bartoszewicz, odtwórczyni roli Hanna Kennedy i asystent reżysera. – Asystent jest łącznikiem miedzy aktorami a reżyserem, staram się także uczestniczyć w rozmowach na temat scenografii, muzyki, spotykaliśmy się poza próbami.

Dla aktora, który w tym samym przedstawieniu także gra, funkcja ta przysparza stresów, ale jest frapująca, stwierdza Bartoszewicz.

– Postać Hanny pełna jest pozamykania, wstydu, ona żyje w cieniu wielkiej królowej, Marii Stuart, jest jej oddana, jest jedna scena, która pokazuje jej wewnętrzne demony i potrzeby – kontynuuje Justyna Bartoszewicz.

Przez większość czasu życie Hanny zależy od królowej, bohaterka ma świadomość, że jeżeli Maria Stuart będzie wolna to i ona będzie wolna, czyli zależność absolutna, aczkolwiek aktorka tak budowała postać, żeby Hanna miała mocny charakter. Nie jest to służka bezwzględnie podporządkowana swojej pani.

– Ja się chwilami czuję jak matka Marii Stuart, gram młodą starą, jestem dziewczyną, która się postarzała w więzieniu przez doświadczenia, jakie ją spotkały i ona zaczyna mówić swojej królowej, co ma robić, uderzy ją w twarz, żeby się uspokoiła – kontynuuje Bartoszewicz. – Bo królowa staje się bezradna, nie ma miejsca na załamanie dla mnie.

– Uwielbiam królową i nienawidzę jednocześnie – dodaje. – Jest moment, kiedy królowa kładzie na mnie wielki ciężar, szczegółów nie będę zdradzać.

Katarzyna Korczak

Fot. Renata D¹browska Fot. Renata D¹browskaZdjęcia: Materiały promocyjne Teatru Wybrzeże. Fot. Renata Dąbrowska

* * *

Friedrich Schiller
MARIA STUART
Przekład: Jacek St. Buras
Reżyseria: Adam Nalepa
Dramaturg: Jakub Roszkowski
Scenografia i kostiumy: Maciej Chojnacki
Muzyka: Stefan Wesołowski
Asystent reżysera: Justyna Bartoszewicz
Inspicjent: Jerzy Kosiła
Sufler: Joanna Januszewska

W spektaklu występują: Justyna Bartoszewicz (Hanna Kennedy), Katarzyna Figura (Elżbieta Tudor, królowa Anglii), Dorota Kolak (Maria Stuart, królowa Szkocji), Marzena Nieczuja-Urbańska (Melvil), Mirosław Baka (Robert Dudley, hrabia Leicester), Krzysztof Matuszewski (Amias Paulet), Robert Ninkiewicz (William Davison), Zbigniew Olszewski (George Talbot, hrabia Shrewsbury), Cezary Rybiński (Wilhelm Cecil, baron Burleigh), Jarosław Tyrański (Hrabia Pomponne de Bellievre), Piotr Witkowski (Mortimer Paulet).

Premiera: 26 września 2014 roku na Dużej Scenie
Pokaz przedpremierowy: 25 września
Kolejne spektakle: 9, 11 i 12 października

Czas: 2 godziny 40 minut (jedna przerwa)

Adam Nalepa – reżyser, tłumacz, dramaturg. Wychowany w Niemczech, gdzie debiutował jako reżyser własną adaptacją KOMEDIANTA Thomasa Bernharda w Düsseldorfer Schauspielhaus. W 2007 powrócił do Polski, by rozpocząć bardzo owocną współpracę z Teatrem Wybrzeże. Z okazji obchodów 80. urodzin Güntera Grassa wyreżyserował tu BLASZANY BĘBENEK, który został zaproszony na Warszawskie Spotkania Teatralne, w 2009 roku głośną polską prapremierą KAMIENIA Mariusa von Mayenburga, w 2011 roku NIE-BOSKĄ KOMEDIĘ Zygmunta Krasińskiego, a przed rokiem CZAROWNICE Z SALEM Arthura Millera, które również otrzymały zaproszenie na Warszawskie Spotkania Teatralne. Poza tym wystawił w warszawskim Laboratorium Dramatu prapremierę SEX MACHINE Tomasza Mana, w krakowskim Starym Teatrze CHŁOPCÓW Stanisława Grochowiaka, w Kaliszu „Kupca Weneckiego” według Williama Shakespeare’a, a w Sopocie dla Fundacji Teatru BOTO, którego jest dyrektorem artystycznym, m. in. prapremierę sztuki Jakuba Roszkowskiego ZIELONY MĘŻCZYZNA, NORD-OST Torstena Buchseteinera oraz CAŁO-CZERWONE Małgorzaty Szczerbowskiej. Jest wielokrotnym laureatem nagród teatralnych, m.in. Marszałka Województwa Pomorskiego (2008, 2012, 2014), Miasta Gdańsk (2008, 2012, 2014), Miasta Sopotu (Sopocka Muza 2014), Splendor Gedanensis (2014) oraz Sztormu Roku Gazety Wyborczej (2014).

Jakub Roszkowski (ur. 1984) – dramaturg, dramatopisarz, reżyser. Absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie. Od 2007 roku dramaturg Teatru Wybrzeże, gdzie współrealizował m.in.: SŁODKIEGO PTAKA MŁODOŚCI Tennessee Williamsa i ZMIERZCH BOGÓW Luchino Viscontiego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego, BLASZANY BĘBENEK wg Güntera Grassa, KAMIEŃ Mariusa von Mayenburga, NIE-BOSKĄ KOMEDIĘ Zygmunta Krasińskiego oraz CZAROWNICE Z SALEM Arthura Millera w reżyserii Adama Nalepy. Pracuje również jako dramaturg przy realizacjach w innych teatrach Polski.  Jest autorem takich dramatów jak MORZE OTWARTE (wystawione w Teatrze Współczesnym w Szczecinie w reż. Marka Pasiecznego) czy W POPIELNICZCE DIAMENT (prapremiera w Teatrze Śląskim w Katowicach, reż. Waldemar Patlewicz). Reżyser spektakli STALKER na podstawie PIKNIKU NA SKRAJU DROGI braci Strugackich oraz WIELKA IMPROWIZACJA Abelarda Gizy, Jakuba Roszkowskiego i Wojciecha Tremiszewskiego w Teatrze Wybrzeże.

teatr image004

Może zainteresuje Cię:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *