Pabjańczyk: Śpiewanie to jest moja pierwsza miłość. Kochać śpiew

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Rozmowa z ad. dr Teresą Pabjańczyk, dyrygentem Gdańskiego Chóru Nauczycielskiego, pedagogiem na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Muzycznej, Rytmiki i Jazzu w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki.

– Koncert jubileuszowy pod Pani dyrekcją, z ułożonym przez panią programem, podbił tłumnie zgromadzoną publiczność, satysfakcja dla wieloletniego dyrygenta ogromna.

– Przez rok prowadził zespół Leon Snarski, później Krystyna Kowalczyk. W momencie, kiedy ja przyszłam w 1986 roku chór z żeńskiego przekształcił się w mieszany, więc właściwie mogę powiedzieć, że to jest moje dziecko. Byłam wtedy absolwentką wydziału Wychowania Muzycznego i Dyrygentury Chóralnej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Członkowie zespołu w większości nie są muzykami, bo ukończenie pierwszego stopnia szkoły muzycznej to za mało. Jedynym profesjonalnym muzykiem – jest chórzystka, Krystyna Klincewicz. Zaczęłam pracę od podstaw. Jestem bardzo zadowolona z koncertu, pojawiły się drobne potknięcia, ale generalnie było fantastycznie.

– Gdański Chór Nauczycielski brzmi profesjonalnie, a przecież w jego skład wchodzą amatorzy, większość dawno przekroczyła wiek średni. Jak uzyskała pani tak znakomity efekt?

– Tego zagadnienia dotyczyła moja, obroniona niedawno, praca doktorska, której tytuł brzmi: „Praca dyrygenta nad emisją głosu w amatorskim chórze mieszanym u osób w podeszłym wieku”. Wykorzystałam doświadczenia, które zdobyłam w pracy, ale nie takie było moje założenie po przejęciu zespołu, blisko trzydzieści lat temu zderzyłam się z czymś, o czym nie miałam pojęcia. Już w czasie studiów śpiewałam w zespole Schola Cantorum Gedanensis, w którym byłam do momentu, kiedy urodziłam córkę, a więc do 1991 roku, do dzisiaj bardzo tęsknię za chórem, bo jednak śpiewanie to jest moja pierwsza miłość, jak mam studentów interesujących, zawsze ich kieruję do tego zespołu.

– Praca z Gdańskim Chórem Nauczycielskim wymagała i wymaga umiejętności, poświęceń.

– Gdy przejęłam zespół, jak już wspomniałam, byłam świeżo po studiach, nie miałam rodziny, dysponowałam dużą ilością czasu, pracowałam nieustannie z chórem. Oprócz wyznaczonych dwóch godzin dwa razy w tygodniu, przed każdą próbą spotykałam się godzinę wcześniej z pojedynczymi głosami – sopranami, altami, tenorami, basami. Prowadziłam lekcje indywidualne, jak było potrzeba spotykałam się z chórzystami poza dniami prób, bardzo intensywnie pracowaliśmy i nic się pod tym względem nie zmieniło.

– Głosy są młodzieńcze, radosne.

– Zdarzają się sytuacje, kiedy wychodzimy na scenę, publiczność patrzy na nas nieufnie i – gdy zaczynamy śpiewać – nagle wszyscy są zdumieni! I repertuar dobieram różnorodny, urozmaicony.

– Doskonale brzmiały, wzajemnie się uzupełniając, dwa zespoły chóralne – pani i Scherzi Musicali XIX Liceum Ogólnokształcącego im. Mariana Mokwy.

– Korzystamy z gościnnej siedziby tej szkoły, tam na co dzień pracujemy. Nie jest to nasz pierwszy wspólny występ, cieszę się ze współpracy z dyrygentką Darią Polanowską, na sobotnim jubileuszu wykonaliśmy wspólnie, z udziałem solistów, Hymn III Tysiąclecia. Utwór ten nasz zespół miał przyjemność zaprezentować, wraz z innymi polskimi chórami nauczycielskimi, na Przeglądzie Chórów Nauczycielskich w Ostrowie Wielkopolskim.

– Podczas koncertu z zespołem jubilatem zaprezentował się Kameralny Zespół Smyczkowy Ad Hoc złożony z uczniów Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego, to także pani „dziecko”.

– W Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego obok Ad Hoc prowadzę jeszcze Chór Dziecięcy Canzonetta, z którego dwadzieścioro chórzystów występuje w aktualnie granej operze „Tosca” Giacomo Pucciniego na scenie Opery Bałtyckiej.

– Pracuje pani także w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki.

– Prowadzę zajęcia z emisji głosu i metodyki śpiewu zbiorowego, dzielę się z młodymi ludźmi swoim doświadczeniem.

– Najbliższe plany chóru – jubilata?

– 14 czerwca reprezentacja naszego chóru będzie uczestniczyła w Dniach Kultury Żydowskiej w Gdańsku, zaprezentujemy muzykę żydowską, z solistką, z naszą koleżanką z chóru, Reginą Stróżyk, która występuje z zespołem Danziger Klezmorim.

– Czy Gdański Chór Nauczycielski przyjmuje nowych członków?

– Zapraszamy bardzo serdecznie do naszego zespołu wszystkie osoby, które kochają śpiew.

Rozmawiała: Katarzyna Korczak

Może zainteresuje Cię:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *