Le Banquet Celeste – 9 grudnia 2015 r.

AH2015 [09.12] Le Banquet Célest-e 1

GDAŃSK. 5. Festiwal Actus Humanus w Gdańsku. 9 grudnia 2015 r. – Le Banquet Celeste.

Trzeci koncert 5. Festiwalu Actus Humanus odbędzie sie w środę, 9 grudnia, 2015 roku, o godz. 20, w Dworze Artusa przy Długim Targu 43/44 w Gdańsku. Wystąpi Le Banquet Celeste – zespół solistów kameralistów skupionych wokół Damiena Guillona -francuskiego kontratenora i dyrygenta, założyciela ansamblu. W programie znajdą się kompozycje Jana Sebastiana Bacha.

Le Banquet Céleste

To zespół solistów-kameralistów skupionych wokół francuskiego kontratenora i dyrygenta Damiena Guillona, założyciela ansamblu. Ta powstała w 2009 formacja zajmuje się promowaniem wymagającego repertuaru barokowego. Zebrani w niej śpiewacy i instrumentaliści odebrali specjalne studia w zakresie dawnych stylów muzycznych, posiadają imponującą wiedzą muzykologiczną, dzięki czemu ich wykonania nie tylko odznaczają się nienagannym warsztatem, ale też podparte są dogłębną znajomością dawnych technik interpretacyjnych. Mimo krótkiego stażu, w ciągu zaledwie kilku lat formacja Le Banquet Céleste wystąpiła w wielu prestiżowych salach koncertowych i na licznych festiwalach, by wymienić zaledwie Salle Gaveau w Paryżu, Festival d’Arques-la-Bataille, festiwal Les Arts Renaissants organizowany w Tuluzie, Festival for Ancient Music we francuskim Froville, Saint-Michel en Thiérache, Festival de Sablé, Festival de Saintes, Festival de Beaune czy słynny, w niepośledni sposób wpływający na popularyzację dawnych stylów muzycznych, Festival d’Ambronay. Zespół gościł także na Dalekim Wschodzie – w Chinach (w Pekinie i Wuhan), gdzie zaprezentował programy poświęcone twórczości Johna Dowlanda, Philippa Heinricha Erlebacha, Antonia Vivaldiego, Henry’ego Purcella, Giovanniego Battisty Pergolesiego oraz Johanna Sebastiana Bacha. Pierwszą płytę zespołu zawierającą kantaty na alt Bacha Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust i Geist und Seele wird verwirret (kolejno BWV 170 i BWV 35) wydała wytwórnia Zig-Zag Territoires (2012). Nagranie zostało przyjęte entuzjastycznie – świetnymi recenzjami w prasie muzycznej, a w konsekwencji także obsypane licznymi wyróżnieniami – „fff” tygodnika „Télérama”, wysokie noty przyznane przez „Diapason Magazine” i periodyk „Classica”. Le Banquet Céleste pracuje obecnie nad nowymi projektami fonograficznymi. Są to m.in. kantaty bożonarodzeniowe J.S. Bacha oraz lamentacje i responsoria Jana Dismasa Zelenki. Le Banquet Céleste działa jako zespół-rezydent przy Festiwalu de Lanvellec, jest także stowarzyszony z Teatrem de Cornouaille w Quimper. Ponadto otrzymuje wsparcie Dyrekcji Regionalnej ds. Kultury w Bretanii.

AH2015 [09.12] Damien Guillon_©B-. de Diesbach 2

Damien Guillon

Rozpoczął edukację muzyczną w 1989 w Maîtrise de Bretagne pod okiem Jeana-Michela Noëla. Już w najmłodszych latach otrzymał gruntowne wykształcenie muzyczne i szybko zaczął śpiewać partie solowe sopranu w wielu barokowych oratoriach, wystąpił także w Czarodziejskim flecie Mozarta w Operze w Rennes. W latach 1998–2001 był członkiem Maîtrise du Centre de Musique Baroque de Versailles prowadzonej przez Oliviera Schneebeliego. Tam doskonalił technikę wokalną i podjął poszerzone studia interpretacji muzyki dawnej u takich nauczycieli jak Howard Crook, Jérome Corréas, Alain Buet czy Noëlle Barker. Studiował jednocześnie realizację basso continuo i grę na klawesynie, zaś od 2014 kształci się u wybitnego kontratenora Andreasa Scholla w Schola Cantorum Basiliensis. Wokalny i muzyczny talent przyniósł mu zaproszenia do współpracy z tak znamienitymi dyrygentami, jak Masaaki Suzuki, Vincent Dumestre, Hervé Niquet, Philippe Pierlot, Pierre Hantaï, Jean-Claude Malgoire, Christophe Rousset, Philippe Herreweghe, Jordi Savall, Paul McCreesh czy William Christie. Repertuar artysty obejmuje dzieła od angielskich pieśni renesansowych po barokowe oratoria i opery: Monteverdiego (L’incoronazione di Poppea, Il ritorno d’Ulisse in patria), J.S. Bacha (obie pasje, Msza h-moll, Oratorium na Boże Narodzenie), Handla (Mesjasz, Teseo, Rinaldo, Athalia, Giulio Cesare), Purcella (King Arthur i Dido and Aeneas) czy Landiego (Il Sant’Alessio). Guillon często zapraszany jest na koncerty także w roli dyrygenta. Poprowadził m.in. zespoły Les Musiciens du Paradis w oratorium Maddalena ai piedi di Cristo Caldary, Café Zimmermann i Chór Kameralny z Rouen w Magnificat Bacha czy Collegium Vocale Gent w kantatach Bacha podczas Festiwalu w Saintes. W 2009 powołał do życia zespół Le Banquet Céleste, skupiający wykształconych w dawnych technikach interpretacji śpiewaków i instrumentalistów, by wraz z nim pracować nad repertuarem barokowym oraz szczegółami wykonawczymi. Wśród najnowszych projektów Damiena Guillona znaleźć można nowy program złożony z kantat na Boże Narodzenie Bacha, lamentacje i responsoria Jana Dismasa Zelenki, nową inscenizację pastoralnej opery Acis and Galatea Handla, a także – w związku z sukcesem albumu z kantatami na alt solo Bacha – nowe nagranie Psalmu 51, które ma się ukazać w marcu 2016.

 

Może zainteresuje Cię:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *