Dlaczego mieszkańcy Trójmiasta powinni dbać o wzrok

refrakcyjne-wady-wzroku

Na pogorszenie się widzenia ma wpływ mnóstwo czynników. Do najważniejszych należą: zanieczyszczenia środowiskowe, nieodpowiednia dieta, spędzanie dużej ilości czasu przed ekranem komputera lub telewizora, promienie ultrafioletowe i ogólne starzenie się organizmu. Jak dbać o wzrok, tak aby jak najdłużej cieszyć się ostrym widzeniem? Należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

Po pierwsze: Regularne kontrole u okulisty w Trójmieście

Po 45. roku życia wzrasta ryzyko wad wzroku takich jak krótkowzroczność, nadwzroczność czy astygmatyzm. Nawet jeśli do tej pory nie mieliście problemów ze wzrokiem, warto przynajmniej raz w roku kontrolnie przebadać się u okulisty. Dzięki temu będzie możliwe wykrycie wady już we wczesnym stadium jej rozwoju i dobranie odpowiedniego leczenia. Osoby, które już noszą okulary czy soczewki, też powinny regularnie się badać, gdyż wada wzroku może ulegać zmianie. W Centrum Medycznym Kardiotel (Sopot, Gdynia, Gdańsk) przyjmują doświadczeni lekarze okuliści: http://www.kardiotel.pl/okulistyka/okulista-gdansk.

Po drugie: odpowiednia dieta

Prawidłowa, bogata w witaminy i mikroelementy dieta wpływa korzystnie nie tylko na naszą sylwetkę, ale też na wzrok. Posiłki bogate w karotenoidy (luteinę, zeaksantynę, alfa i beta karoten), likopen i witaminy korzystnie wpłyną na struktury oka. Luteina zawarta jest w takich warzywach jak szpinak, brokuły, sałata czy natka pietruszki. Witaminy z grupy A oraz beta – karoten zapobiegają kurzej ślepocie. Znajdziemy je w czerwonych i pomarańczowych warzywach i owocach, takich jak marchew, pomidory, morele, melony czy mango. Witamina E zapobiega utlenianiu witaminy A i neutralizuje wolne rodniki, które są odpowiedzialne za starzenie się organizmu. Możemy ją znaleźć w zielonych warzywach liściastych oraz orzechach (m.in. migdałach, orzechach włoskich i ziemnych). Powyższe witaminy rozpuszczają się w tłuszczach. Bardzo ważnym mikroelementem, którego nie może zabraknąć w naszej diecie jest cynk. Pierwiastek ten znajduje się w siatkówce oka, a jego niedobór może być przyczyną krótkowzroczności. Cynk dostarczymy do organizmu poprzez spożywanie owoców morza, kiełków pszenicy, nasion dyni czy gorzkiej czekolady. Warto też wzbogacić swoją dietę o produkty mające w składzie kwasy omega-3.

Po trzecie: ćwiczenia wzroku

Ćwiczenia są bardzo ważne dla utrzymania prawidłowej ostrości widzenia. Polecane są szczególnie osobom, które dużo czasu spędzają przed ekranem komputera. Warto przynajmniej raz na 45 minut oderwać wzrok od monitora i spojrzeć w dal. Starajmy się dostrzec jak najdalej położone punkty i maksymalnie je wyostrzyć. Następnie przenosimy wzrok na obiekt znajdujący się blisko. Czynność możemy powtórzyć kilka razy. Jednym z prostszych ćwiczeń jest wykonywanie powolnych ruchów gałki ocznej we wszystkich kierunkach. Pamiętajmy, żeby nie ruszać głową. Zmęczonym oczom pomoże również szczelne zakrycie ich dłońmi na około 2 – 3 minuty. Dzięki temu rozluźnią się mięśnie oczne, a źrenice się poszerzą. Systematyczne i regularne ćwiczenie oczu wzmacnia je i zapobiega pojawianiu się wad wzroku.

Przestrzegając powyższych reguł mamy szansę cieszyć się dobrym i ostrym wzrokiem przez długie lata. Regularne kontrole, odpowiednia dieta i ćwiczenia to klucz do zdrowych oczu.

Może zainteresuje Cię:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *