Administracyjne aspekty pogrzebu

Pochówek bliskiej osoby jest jedną z najtrudniejszych wyzwań, z jakimi musimy się zmierzyć w ciągu swojego życia. Organizacja pogrzebu to nie tylko wybór trumny i pozostałych akcesoriów, ale również szereg czynności administracyjnych, które muszą być wykonane, aby w ogóle móc myśleć o pochówku. W tych trudnych chwilach można skorzystać między innymi z pomocy domu pogrzebowego, którego pracownicy mają w tych sprawach odpowiednie doświadczenie.

Śmierć prawie zawsze przychodzi niespodziewanie i nie mamy możliwości, aby się do niej w stu procentach przygotować. Należy pominąć oczywiście sytuacje, w których jesteśmy w podeszłym wieku i przewlekle chorujemy – wtedy jesteśmy świadomi tego, że może zbliżać się nasza ostatnia godzina. Pogrzeb to przede wszystkim wiele spraw, z którymi po kolei musimy się zmierzyć, aby ceremonia była dobrze zaplanowana i przeprowadzona w sposób godny. Domy pogrzebowe, w ramach swoich usług oferują doradztwo i pomoc w rozwiązaniu najtrudniejszych problemów. Aby w ogóle do pogrzebu doszło, trzeba zmierzyć się z kilkoma kwestiami administracyjnymi.

Pierwsze chwile po stracie osoby bliskiej

Gdy emocje związane ze śmiercią bliskiego trochę opadną, należy przystąpić do załatwiania formalności, które pozwolą na organizację pochówku. Pierwszym krokiem, jaki powinniśmy wykonać jest spotkanie z lekarzem pierwszego kontaktu, który po przybyciu na miejsce oficjalnie stwierdzi zgon i wypisze stosowny dokument. W przypadku braku możliwości wezwania lekarza pierwszego kontaktu, możemy skontaktować się z pogotowiem ratunkowym lub policją. Karta zgonu, którą otrzymujemy pozwala zakładowi pogrzebowemu na zabranie ciała do przechowania.

Kolejnym krokiem jest udanie się do urzędu stanu cywilnego, gdzie musimy przedstawić kartę zgonu, dowód osobisty zmarłego i poprosić o wydanie 3 egzemplarzy aktu zgonu. Musimy również dysponować własnym dowodem osobistym, który potwierdzi naszą tożsamość. Na podstawie wydanego aktu zgonu możemy się udać do firmy, która świadczy usługi pogrzebowe i przystąpić do planowania pochówku.

Ważną kwestią jest kontakt z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Możemy to zrobić sami lub powierzyć tę sprawę zakładowi pogrzebowemu, który w ramach usług będzie prowadził tę sprawę. Kontakt z ZUS jest bardzo ważny, gdyż jeśli zmarły pobierał jakieś świadczenia, a zostały one wypłacone po jego śmierci – zajdzie konieczność ich zwrotu. ZUS jest także odpowiedzialny za wypłatę zasiłku pogrzebowego.

Bardzo często zdarza się, że zmarła osoba była powiązana różnego rodzaju umowami z instytucjami finansowymi i ubezpieczeniowymi, sklepami lub innymi podmiotami. W przypadku jej śmierci obowiązkiem osoby odpowiedzialnej za pogrzeb jest kontakt z tymi podmiotami i poinformowanie ich o zaistniałej sytuacji. Jest to konieczność, jeśli chcemy uniknąć przykrych konsekwencji.

Kościelne aspekty pogrzebu

Przystępując do organizacji pogrzebu musimy również udać się do Kościoła celem omówienia spraw związanych z datą i miejscem pochówku. Jeżeli osoba zmarła wcześniej zadbała o miejsce na cmentarzu, sprawa będzie prosta. Jeśli musimy wszystko załatwiać od początku, liczmy się z odpowiednimi kosztami oraz koniecznością poświęcenia większej ilości czasu. Ceny miejsca pochówku są w Polsce bardzo zróżnicowane. Kwota, jaką będziemy musieli opłacić, uzależniona jest od prestiżu nekropolii, rodzaju grobowca oraz miejsca jego położenia. Im bardziej atrakcyjna lokalizacja, tym cena będzie wyższa.

Pomoc zakładu pogrzebowego

W tej niewątpliwie trudnej chwili, jaką jest pogrzeb, często możemy popełnić błędy oraz zapomnieć o wielu sprawach. W tym momencie warto jest korzystać z pomocy dobrego zakładu pogrzebowego, np. Dalia, który mieści się w Warszawie. Warto korzystać z doradztwa, jakie proponują domy pogrzebowe, gdyż ich pracownicy mają za sobą organizację jeśli nie dziesiątek, to setek pogrzebów. Ich wiedza, a także doświadczenie mogą okazać się nieocenione, gdy sami będziemy mieli kłopoty z załatwieniem wszystkich spraw.

Dobry zakład pogrzebowy pomoże w załatwieniu kwestii administracyjnych, zwłaszcza w ZUS, a jego pracownicy doradzą, jakie akcesoria wybrać, aby pochówek był godny i moglibyśmy zmieścić się w kwocie zasiłku pogrzebowego. O tak ważne sprawy powinniśmy zapytać już w momencie wyboru firmy, która będzie organizować pochówek. Taki sposób działania umożliwi zagwarantuje nam zaoszczędzenie czasu oraz zmartwień, pozwoli również skupić się na samej ceremonii.

pogrzeb_andrzeja_stelmachowskiego_kancelaria_senatu_06

Może zainteresuje Cię:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *