Śnieg, lód, zimna woda… Morsy z żywiole

SONY DSC

GDAŃSK. Śnieg, lód, zimna woda, spacerowicze na plaży zgrzytają zębami, a morsy w… żywiole. Szaleństwo!?

Morsy gdańskie mają wreszcie dobre warunki do kąpieli: lodowata woda w morzu, śnieżna aura, oblodzona plaża i mroźny wiatr. Na plaży w Brzeźnie, jak w każdą niedzielę w samo południe (12.15) spotykają się morsy z kluby KRĘTA. Solidna rozgrzewka, 2-kilometrowy bieg wzdłuż plaży – ciało rozgrzane i można wchodzić do lodowatej wody.

Sezon za kilka tygodni się kończy, wiosna blisko – zatem warto jeszcze dołączyć do morsów i skorzystać z tej bezpłatnej spa. Dla zdrowia, relaksu, dobrej zabawy.

Fotorelacja: Janusz Wikowski

Kilka rad dla chętnych do morsowania

1. Warto mieć opinię lekarza, czy nie ma przeciwwskazań (schorzenia kardiologiczne).
Żeby morsować trzeba być zdrowym. Jeśli jest się przeziębionym najpierw trzeba się wykurować.
2. Bezpiecznie jest kąpać się w towarzystwie morsów lub z asekuracją.
3. Solidna rozgrzewka. Ćwiczenia fizyczne mają wzmocnić mechanizm termoregulacji i dostatecznie zaopatrzyć organizm w tlen. W ten sposób usprawnia się proces termoregulacji i zapewnia prawidłową reakcję organizmu po wejściu do wody.
3. Do wody, w czapce! Najwięcej ciepła tracimy przez głowę. Nie zaleca się skoku do wody, gdyż szokowa zmiana ciśnienia może być „zabójcza”. Do pasa, tak żeby organizm się przyzwyczaił. Można się stopniowo nacierać wodą. Ręce trzymać lekko uniesione w górze, gdyż palce szybko się wychładzają.
Jak długo można przebywać w bardzo zimnej wodzie?W zależności od temperatury wody, powietrza, wiatru itp. czas pobytu w wodzie należy ograniczyć rozsądnie do 3 minut. Wskazane są dwa, trzy wejścia na kilka minut, aby organizm poczuł delikatne wychłodzenie i został przymuszony do pracy nad rozgrzaniem.
5. Po kąpieli: ciepłe ubranie, gorąca herbata i trucht. Można biegać, wykonywać ćwiczenia do wyschnięcia. Następnie należy się szybko się ubrać. Zaczynamy od góry, nogi są bardziej odporne na chłód. Można rozgrzać się gorącą ”towarzyską” herbatą (z termosu lub w kawiarence).
6. Regeneracja.
Organizm potrzebuje po zimowej kąpieli od 12 – 24 godzin na pełną regenerację. Morsowanie jest silnym bodźcem, który krótkoterminowo osłabia organizm. Dlatego po kąpieli należy unikać kontaktów z osobami przeziębionymi, chorymi, kichającymi wirusami. To oni, a nie zimna kąpiel mogą spowodować załapanie jakiejś choroby. Janusz Wikowski    SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

Fot.Janusz Wikowski

Może zainteresuje Cię:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *