Nowatorski moduł IT na bloku operacyjnym UCK

Gdańsk: wdrożenie nowatorskiego modułu IT na bloku operacyjnym UCK
Fot. Fotolia (zdj. ilustracyjne)

GDAŃSK. Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku w ramach kompleksowej informatyzacji placówki uruchomiło moduł dedykowany blokowi operacyjnemu. System umożliwia sprawny przepływ informacji pomiędzy personelem bloku a personelem na oddziałach.

– System daje m.in. możliwość planowania operacji w specjalnym terminarzu, zarządzanym przez koordynatora bloku oraz zapisu z wykonania operacji – wyjaśnia Marcin Wojciechowski, kierownik działu teleinformatyki Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego, który nadzorował wdrożenie zrealizowane przez CompuGroup Medical Polska. Personel z klinik chirurgicznych zleca operację w systemie CGM CliniNET, korzystając ze specjalnego formularza zawierającego obligatoryjne do wypełnienia dane, takie jak: proponowany termin, sugerowany skład zespołu operacyjnego czy zapotrzebowanie na specjalne urządzenia na sali operacyjnej.

Zlecenie operacji trafia do specjalnego terminarza, gdzie koordynator bloku w czytelny, graficzny sposób ustala kolejne zabiegi, przypisując im datę i konkretne sale. Tak stworzony zapis jest dostępny dla personelu operacyjnego. Pacjent wraz ze wszystkimi przyporządkowanymi mu danymi zostaje umieszczony na tzw. liście roboczej konkretnej sali operacyjnej, wyposażonej w terminal z dostępem do modułu.

Podczas trwania operacji odpowiedzialne osoby nanoszą informacje o kolejnych etapach zabiegu (tzw. odznaczanie kolejnych punktów czasowych), jak również rejestrują zużycie zasobów medycznych właściwe dla każdego przypadku.

Moduł bloku operacyjnego wdrażano kilka miesięcy. W porównaniu do tradycyjnego modelu funkcjonowania bloku operacyjnego, wdrożenie ułatwiło przepływ informacji pomiędzy personelem bloku a personelem na oddziałach. Lekarze operatorzy mogą obserwować postęp danej operacji i dostosować tym samym swoją obecność na bloku operacyjnym, dzięki czemu są na miejscu w idealnym momencie.

– Zaletą wdrożenia – zdaniem Marcina Wojciechowskiego – jest też bardziej profesjonalna obsługa na sali operacyjnej, która łączy się m.in. z możliwością szybkiego dostępu personelu do całości informacji medycznej pacjenta, co minimalizuje ryzyko błędów. (źródło: PWX/Rynek Zdrowia)

Może zainteresuje Cię:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *