Media dla najmłodszych

dziecko_children

MEDIA. Jedna z ważniejszych grup docelowych, do której muszą docierać współczesne media, są dzieci oraz młodzież. To właśnie najmłodsi poruszają się najpewniej w gąszczu różnych informacji płynących najczęściej w wielu źródeł (prasy, telewizji, Internetu oraz radia).

W interesie osób odpowiedzialnych za przekaz medialny leży więc, by treści dobierać i formułować w taki sposób, by były one optymalne dla dziecięcego postrzegania świata. Jako, że to dzieci maja najwięcej czasu na odbiór treści medialnych, uwzględnienie ich podczas tworzenia jest bardzo ważne.

Dlaczego jest to tak ważne?

Prasa, telewizyjne programy, audycje w radio oraz oczywiście korzystanie z Sieci mają w sposób bezpośredni wpływ na wiele czynników związanych z rozwojem dziecka. Poprzez obcowanie z tymi mediami najmłodsi zdobywają wiedzę, poznają normy społeczne, rozwijają swoje umiejętności, a także mogą odnaleźć swoje pasje. Poprzez obcowanie z nimi niejako kształtuje się ich psychika (oczywiście ważny jest w tym procesie także sposób wychowania). Ważne jest więc, by twórcy stawiali tu w dużej mierze na walory edukacyjne i rozwojowe, a ograniczyli do minimum zorientowanie produkcji wyłącznie pod kątem wielkości przyszłego zysku.

Sytuacja współcześnie

Obecnie dzieci swój kontakt z mediami rozpoczynają bardzo wcześnie. Mówi się, że nim najmłodsi nauczą się czytać, potrafią już swobodnie poruszać się po Internecie i używać telefonów komórkowych. Programy telewizyjne, reklamy oraz inne treści medialne skierowane są obecnie do bardzo małych dzieci. Ilość bajek, programów, gier, czasopism oraz zabawek rozwijających kreatywność dzieciaków jest bardzo duża. Rodzice nierzadko gubią się w tym gąszczu, natomiast dzieci nie mają z tym najmniejszego problemu. Jedynie radio, jako dość stare medium zdaje się wyraźnie nie nadążać za innymi, co objawia się tym, iż słuchowisk dla najmłodszych jest tu jak na lekarstwo.

Media rozwijają

Różnorodność mediów daje współczesnemu dziecku bardzo szeroki wachlarz możliwości rozwojowych. Im nasza pociecha jest starsza, tym bardziej przydatne stają się one w rozwijaniu jej pasji, zainteresowań oraz przy poszerzaniu wiedzy ogólnej i kształtowaniu odpowiedniej postawy i charakteru. Owa różnorodność sprawia, że niezależnie od przedmiotu zainteresowania dziecko może bardzo szybko znaleźć poszukiwane informacje. Nie ważne więc czy będą to dinozaury, samoloty, samochody, czy też gwiazdy muzyki popularnej. Internet, prasa i telewizja dadzą najmłodszym to czego potrzebują.

Inny sposób realizacji

Im młodsze dziecko, tym bardziej kreatywni muszą być producenci danego programu, by odpowiednio dotrzeć do swojej grupy docelowej. Dzieci szybko dorastają, więc powinno się dostosować media do tego tempa i zapewnić najmłodszym ciągłe poczucie rozwoju i wzbogacania ich życia wewnętrznego. W porównaniu do tego co serwuje się odbiorcom dorosłym, tutaj trzeba używać całkowicie innych technik i narzędzi. Najbliższe postrzeganiu pełnoletnich odbiorców są dzieci w wieku gimnazjalnym i późniejszym.

Z jednej strony mamy tu więc naukę, z drugiej jednak nadmierna dydaktyka i przesycenie pouczeniami mogą zniechęcić małych odbiorców. Nakazy i zakazy to formy, które są szczególnie nielubiane przez dzieci. Jak więc to obejść? Najlepiej sprawdza się tu użycie dobrych rad, które dają małemu odbiorcy wybór zachowania i dodatkowo uczą go myślenia. Bo najważniejsze jest przecież, żeby w pełni zrozumieć zasadność danego zachowania, niż bezmyślnie wykonywać je pod naporem presji.

Tekst napisany dzięki współpracy z prasaimedia.pl

Może zainteresuje Cię:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *