Koncert papieski – podwójny na trąbkę, skrzypce i orkiestrę

plakat-papieski-2014 sm

GDAŃSK. Melomani usłyszą dzieła Zbigniewa Kruczka i Antona Brucknera w wykonaniu Natalii Walewskiej, Janusza Szadowiaka i Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Maestro Massiminiano Caldiego. Tradycyjnie, z okazji wyboru Karola Wojtyły na głowę Stolicy Apostolskiej, Filharmonia Bałtycka zaprasza na koncert papieski.

Wieczorem, 16 października 1978 roku z Watykanu do świata dostała się sensacyjna wiadomość. 111 kardynałów na konklawe wybrało arcybiskupa Karola Wojtyłę, który przyjął imię Jan Paweł II. Jak co roku, dla uczczenia rocznicy wyboru Polaka na głowę Stolicy Piotrowej, w sobotę, 18 października, o godz. 19:15, w Archikatedrze Oliwskiej odbędzie się Koncert Papieski. Wstęp wolny.

Melomani usłyszą dzieła Zbigniewa Kruczka i Antona Brucknera w wykonaniu Natalii Walewskiej, Janusza Szadowiaka i Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Maestro Massiminiano Caldiego.

Koncert Papieskie organizowane są w Gdańsku już od kilku lat: wiosną dla uczczenia rocznicy śmierci Jana Pawła II oraz jesienią w jubileusz wyboru Karola Wojtyły na papieża.

Najbliższe jesienne spotkanie z cyklem rozpocznie „Koncert podwójny na trąbkę, skrzypce i orkiestrę” Zbigniewa Kruczka, kompozytora, organisty i pedagoga, urodzonego w 1952.

Drugim utworem będzie „VII Symfonia Antona Brucknera”, wielkiego kompozytora symfonicznego późnego romantyzmu (podobnie jak Beethoven – napisał 9 symfonii). Był również znakomitym organistą i autorem dzieł religijnych. Przez większość życia nie odnosił większych sukcesów, to właśnie „VII Symfonia” okazała się jego największym sukcesem. Jest to jedno z niewielu dzieł, które kompozytor pozostawił tylko w jednej, niezmienionej wersji. „VII Symfoni” już w roku powstania (1886) została wykonana kilka razy w Wiedniu oraz za granicą, przynosząc zasłużoną sławę kompozytorowi.

Bilety na pozostałe wydarzenia PFB dostępne są w systemie sprzedaży on-line www.filharmonia.gda.pl, przez platformę www.bilety24.pl oraz przez aplikacje mobilną na smartfonach. Szczegóły na www.filharminia.gda.pl oraz w kasach PFB (bilety@filharmonia.gda.pl, 58 320 62 62 lub 58 323 83 62).

KONCERT PAPIERSKI

Sobota, 18 października 2014, godz. 19:15

Archikatedra w Oliwie

Wstęp wolny

Massimiliano Caldi dyrygent

Natalia Walewska skrzypce

Janusz Szadowiak trąbka

Orkiestra Symfoniczna PFB

Program:

Zbigniew KRUCZEK

Koncert podwójny na trąbkę, skrzypce i orkiestrę

Anton BRUCKNER

VII Symfonia

Koncert pod Honorowym Patronatem Metropolity Gdańskiego ks. Arcybiskupa Sławoja Leszka Głódzia.

Massililiano Caldi. Urodzony w Mediolanie, jest pierwszym dyrygentem gościnnym Śląskiej Orkiestry Kameralnej, której w latach 2006-2010 pełnił funkcję kierownika artystycznego. w latach 1998-2009 był także pierwszym dyrygentem Orkiestry Kameralnej Milano Classica. Od bieżącego sezonu jest także dyrygentem gościnnym Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku i jego kontrakt potrwa co najmniej 3 lata. Dzięki swoim silnym związkom z rodzinnym miastem pełnym muzyki, mógł rozwijać swoją pasję, obserwując wydarzenia w Teatro alla Scala i Konserwatorium. Pasja do muzyki doprowadziła M. Caldiego do podjęcia decyzji o kontynuacji kariery dyrygenckiej po studiach z fortepianu i kompozycji. Jest laureatem pierwszej nagrody na Vi Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach w 1999 roku. Obecnie działa na polu muzyki operowej jak i symfonicznej głównie we Włoszech i Polsce. W Polsce regularnie koncertuje z Filharmonią Śląską, a ze Śląską Orkiestrą Kameralną brał udział w niektórych z najbardziej znanych polskich festiwali, m.in. w Łańcucie, Mikołowie, Krakowie i Górnośląskim Festiwalu Sztuki Kameralnej Ars Cameralis Silesiae Superioris. Na zaproszenie Antoniego Wita w styczniu 2010 ze Śląską Orkiestrą Kameralną wystąpił na estradzie Filharmonii Narodowej. Regularnie współpracuje z Filharmonią Łódzką im. Artura Rubinsteina, w której m.in. ze swoim przyjacielem, wiolonczelistą Dominikiem Połońskim prezentował muzykę Olgi Hans. w stulecie urodzin Nino Roty koncertował w filharmoniach: Narodowej, łódzkiej, gdańskiej i krakowskiej. Wśród polskich orkiestr, prowadził Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Warszawie, NOSPR w Katowicach, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, orkiestry symfoniczne w Katowicach, Krakowie, Szczecinie, Gdańsku, Rzeszowie, Koszalinie, Toruniu i Jeleniej Górze. Współpracuje ściśle z Ambasadą Włoską w Warszawie oraz z Instytutem Kultury Włoskiej w Warszawie i Krakowie. We Włoszech pracuje regularnie nad programami muzycznymi w teatrach w Bolonii i Florencji. Wśród włoskich orkiestr dyrygował Orchestra I Pomeriggi Musicali, Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino, Turin Teatro Regio Orchestra, Fondazione Arena di Verona Orchestra, Palermo Teatro Massimo Orchestra, Orchestra di Padova e del Veneto, Orchestra Sinfonica della Provincia di Bari, Fondazione „Arturo Toscanini” Orchestra, Orchestra Sinfonica Giovanile del Piemonte, Orchestra Sinfonica di Sanremo, Orchestra Regionale di Roma e del Lazio, „Istituzione Sinfonica Abruzzese” Orchestra oraz „Filarmonia Veneta” Orchestra. W Europie występował w salach koncertowych Wiednia, Linzu, St Petersburga, Amsterdamu, Baden-Baden, Bonn, Frankfurtu, Mannheim i Szeged. W Izraelu dyrygował Izrael Beer Sheva Sinfonietta Orchestra oraz w Brazylii Orkiestrą Symfoniczną Santo André. W lipcu 2011 brał udział w specjalnym projekcie z Chilijską Orkiestrą Symfoniczną w Santiago. W swoim rodzinnym mieście współdziała z Orchestra Sinfonica e Coro Sinfonico di Milano Giuseppe Verdi Foundation i z Accademia Teatro alla Scala, którego orkiestrą w kwietniu tego roku dyrygował na gali operowej w Royal Opera House Muscat w Omani; z I Virtuosi del Teatro alla Scala dał koncert na Zamku Królewskim w Warszawi;, z I Pomeriggi Musicali di Milano Foundation, która zaprasza go na bieżąco do wspólnych projektów.

Massimiliano Caldi wyróżnia się doskonałym przygotowaniem zawodowym i interpretacjami przekazanymi przez jego nauczycieli Galliniego, Bellugiego, Renzettiego, Gattiego, Chunga i Temirkanova. Charakteryzuje się sporym doświadczeniem w muzyce symfonicznej i operowej oraz jasnym, linearnym stylem dyrygenckim. Swoją uwagę kieruje na współczesną operę i odrodzenie XIX-wiecznej opery. Przyczynił się do ponownego przypomnienia dziewiętnastowiecznych oper Don Bucefalo i Re Lear Cagnoniego, prowadząc ich przedstawienia w Martina Franca podczas Valle d’Itria Festival w latach 2008-2009 oraz Il Macco Ferdinango Ranuzziego, której przedstawienie odbyło się w Teatro Guardassoni w Bolonii w 2006roku. W 2011 roku, po 150 latach wykonał w Krakowie operę Józefa M.K. Poniatowskiego Piotr Medyceusz, którego zwieńczeniem., którego zwieńczeniem było nagranie w lipcu 2011 płyty CD we współpracy z krakowsim Festiwalem Muzyki Polskiej. Zwrócił się także ku operze współczesnej, dyrygując prapremierami m.in. Peter Uncino Tutina, Nevebianca Betty i La zingara Guerrera Nicoliniego. Firma Dynamic wydała CD z Salome, Don Bucefalo i Re Lear, nagranymi pod batutą Massimiliana Caldiego. w roku 2009 DUX opublikowała płytę Little Big Music z utworami B. Brittena, G. Holsta, W. Lutosławskiego i W. Kilara nagranymi wespół ze Śląską Orkiestrą Kameralną. W jego repertuarze znajdują się m.in. Orfeusz i Eurydyka Glucka, Cyganeria Pucciniego, Salomé Straussa, Rigoletto, La Traviata i Trubadur Verdiego, Così fan tutte i Wesele Figara Mozarta, Rapsodia Satanica i Rycerskość wieśniacza Mascagniego, Cyrulik sewilski Rossiniego, Norma Belliniego, Carmina Burana Orffa, I Due timidi i Noc neurastenika Roty.

Natalia Walewska

Zadebiutowała w wieku dwunastu lat występem z Orkiestrą Filharmonii Mińskiej oraz w programach radiowo-telewizyjnych. Ukończyła prestiżową Akademię Muzyczną w klasie skrzypiec profesora A. Janpolskiego (ucznia znakomitego skrzypka XX wieku Leonida Kogana). Została laureatką konkursów: III Ogólno-białoruskiego Konkursu Młodych Skrzypków (1986), III Międzynarodowego Konkursu im. K. Szymanowskiego (1992), Konkursu Muzyki Kameralnej w Łodzi (1992). Dokonała nagrań dla Sveriges Radio P2 oraz brała udział w Międzynarodowym Festiwalu Orkiestr Symfonicznych „Schleswig-Holstein Music Festival” pod batutą G. Solti, Ch. Eschenbacha, M. Roztropowicza. Obecnie zapraszana w charakterze solistki do współpracy z wieloma orkiestrami symfonicznymi w kraju i zagranicą. Od 1999 roku piastuje stanowisko koncertmistrza Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku do chwili obecnej. Wydała cztery autorskie płyty kompaktowe: „Romanza Classica” na skrzypce i organy z prof. Romanem Peruckim (Złota Płyta), „Clair de Lune” nagraną wspólnie z pianistą prof. Bogdanem Kułakowskim, „Violin & Piano” z pianistą Rafałem Lewandowskim oraz „Cztery pory roku” Antonio Vivaldiego z Zespołem Muzyki Dawnej „Cappella Gedanensis” pod dyrekcją Tadeusza Wojciechowskiego(Platynowa Płyta). Utwór Vivaldiego „Cztery pory roku” na stałe zagościł w repertuarze artystki i zespołu, jest i był często wykonany na wielu prestiżowych koncertach m. in. na Gali Osobowości Roku Radia Gdańsk w Dworze Artusa (Gdańsk), podczas inauguracji cyklu pt. „Klejnoty Muzyki Europejskiej” z zespołem Wirtuozi Lwowa w Filharmonii Lwowskiej, z Wirtuozami Kijowa (Gdańsk i Kijów). Artystka uczestniczy jako koncertmistrz w licznych nagraniach płytowych, radiowych i telewizyjnych u boku sławnych dyrygentów między innymi w 2009 roku nagrała płytę „War Requiem” z dyrygentem Sir Nevillem Marinerrem. W 2010 roku rozpoczęła działalność koncertową z powołaną Królewską Orkiestrą Salonową jako solistka i dyrygent. W ramach Orkiestry współpracuje z gwiazdami opery i operetki: J. Iwaszkiewicz, M. Pomykałą, A. Węgorzewską, A. Ładyszem, K. Gaszem, A. Zuchowicz, M. Molendowską i innymi, tworząc wraz z założycielką Orkiestry, producentką i konferansjerką Barbarą Żurowską-Sutt atrakcyjne dla melomanów widowiska-show w stylu wiedeńskim oraz w stylu gal operowych z udziałem baletu. Za swoje osiągnięcia zawodowe w dziedzinie kultury Natalia Walewska była nominowana do nagrody „Splendor Gedanensis- 2010”. W 2011 Zbigniew Kruczek (Belgia) dedykował artystce utwór – koncert na skrzypce, trąbkę oraz orkiestrę symfoniczną „Harmonia”, wkrótce dzieło zostanie nagrane i opublikowane w Polsce oraz w Belgii.

Janusz Szadowiak

Od 1974 roku jest I trębaczem – solistą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Studiował w klasie trąbki prof. R. Reydycha w Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku, zdobywca II nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Trębaczy w 1977 r. Brał udział w Kursie Mistrzowskim w Weimarze w klasie trąbki Ludwika Güttlera, koncertował jako solista w Danii, Hiszpanii, Holandii i Niemczech. W repertuarze posiada kompozycje na trąbkę, trąbkę piccolo i flugelhorn. Od 1979 r. jest członkiem „The Gdańsk Philharmonic Brass”, z którym koncertował w Austrii, Bułgarii, Niemczech, Szwecji i Włoszech. Z zespołem nagrywa dla Polskiego Radia i Telewizji. Wraz z zespołem bierze udział w projekcie „OLO WALICKI METALLA PRETIOSA” (prawykonanie projektu odbyło się 45. FESTIWALU JAZZ JAMBOREE 2003; Olo Walicki –kontrabas, Leszek Możdżer – fortepian, Maurice de Martin (Niemcy) – perkusja). Dokonał polskich prawykonań utworów na trąbkę i orkiestrę: J. Daetwylera Koncert na trąbkę, orkiestrę smyczkową i perkusję (Łomżyńska Orkiestra Kameralna pod dyr. T.Chachaja, 2001), Tadeusza Kassakq 3 Melodie, Alexandra Arutiuniana Elegy (Płocka Orkiestra Symfoniczna pod dyr. M. Dworzyńskiego, 2004).

ORKIESTRA SYMFONICZNA PFB Powstała w roku 1974 jako Gdańska Orkiestra Symfoniczna, aby już rok później stać sie Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Bałtyckiej. Założycielem i wieloletnim dyrektorem artystycznym orkiestrybył Zygmunt Rychert. Wspólna praca młodego dyrygenta i orkiestry w krótkim czasie znalazła uznanie wśród krytyków i melomanów nie tylko w Polsce. Artystyczną pieczę nad orkiestrą sprawowali: Zygmunt Rychert (1976-1981; 1998- 2003), Bogusław Madey (1981-1983), Jerzy Salwarowski (1983-1984 Konsultant ds. artystycznych), Wojciech Czepiel (1984-1986), Wojciech Rajski(1987-1989), Paweł Przytocki (1989-1991), Janusz Przybylski (1992-1993), Roman Perucki (1993-1998), Michał Nesterowicz (2004-2008), Kai Bumann (2008-2012), Ernst van Tiel (2012-). Do współpracy z orkiestrą Filharmonii Bałtyckiej zapraszano wielu znakomitych dyrygentów – wspomnieć należy interpretacje muzyczne pod batutą Witolda Rowickiego, Jerzego Maksymiuka, Kazimierza Korda, Krzysztofa Missony, Karola Teutscha, Jerzego Katlewicza, Andrzeja Markowskiego, Jerzego  alwarowskiego, Wojciecha Michniewskiego, Tadeusza Wojciechowskiego, Tadeusza Strugały, Marka Pijarowskiego, José Mario Florencio, Mirosława Błaszczyka, Tomasza Bugaja, Kaia Bumanna, Franco Ferrary, Enocha von zu Gutenberga, Carlo Zecchi, Felixa Carrasco. Filharmonia Bałtycka gościła niejednokrotnie znakomitych artystów, w których gronie znaleźli się m.in. Ewa Pobłocka, Konstanty Andrzej Kulka, Krystian Zimerman, Krzysztof Jakowicz, Piotr Paleczny, Janusz Olejniczak, Leszek Możdżer, Piotr Pławner, Kaia Danczowska, Andrzej Bauer, Krzysztof Jabłoński, Bożena Harasimowicz, Leonard Andrzej Mróz, Jadwiga Rappé, Elżbieta Towarnicka, Vadim Brodski, Valery Oistrach, Edward Auer, Barbara Hendricks, Nigel Kennedy, Ann Murray, Lucia Aliberti i Helen Bickers. Filharmonicy Gdańscy wielokrotnie gościli na festiwalach w Polsce i Europie – Poznańska Wiosna, Wratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Festiwal Muzyki Oratoryjnej w Danii, skandynawski festiwal „Nordteile” czy słynne „Aspekte” w Salzburgu. Zapraszani byli na liczne tournée koncertowe do Niemiec, Francji, Szwajcarii, Włoszech, do sal koncertowych Wiednia, Salzburga, Paryża, Berlina, Bremy, Frankfurtu, czy Leningradu. Podczas XI Music Biennale w Berlinie (1987) orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego, zdobyła Nagrodę Krytyki dla Najlepszej Orkiestry za wykonanie I Symfonii Krzysztofa Pendereckiego. W roku 1989 podczas europejskiego tournée wraz z chórem „Cecilien Verein” z Frankfurtu orkiestra koncertowała w Monachijskiej Filharmonii, Alte Oper we Frankfurcie i Concertgebouw w Amsterdamie. Rok 1991 to koncerty z Requiem Verdiego we Francji – Tours, Marsylia, w Szwajcarii – Zurich, Bazylea, Lozanna, Berno oraz koncerty we Włoszech ukoronowane występem dla papieża Jana Pawła II. W roku 1998 orkiestra reprezentowała Polskę podczas wystawy światowej EXPO w Lizbonie. Od kilku lat orkiestra Filharmonii Bałtyckiej tradycyjnie koncertuje w wielu miastach Niemiec, m.in. w Schleswigu, Bayreuth, Bremie i Berlinie. Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej współpracowała z ośrodkami telewizyjnymi w Polsce i Niemczech. Dokonała licznych nagrań dla firm fonograficznych: Vivat (pierwsza płyta CD w Polsce), POLmusic, DUX. Polska Filharmonia Bałtycka i jej muzycy inicjują I współkreują wiele wydarzeń kulturalnych Gdańska i Wybrzeża. W 1000-lecie obchodów Miasta Gdańska w roku 1997 przygotowano wraz z innymi artystami gdańskimi oprawę muzyczną uroczystej Mszy Św. w Rzymie celebrowanej przez Ojca Świętego Jana Pawła II, inaugurującej obchody milenijne Gdańska. Podczas cyklu koncertów organizowanych wspólnie z Fundacją Polsko-Niemiecką „Milenijne Spotkania Muzyczne” obecni byli Prezydent Niemiec Roman Herzog i Prezydent RP Aleksander Kwaśniewski. W ramach obchodów 25-lecia Solidarności i Wydarzeń Sierpnia ’80 w Gdańsku Polska Filharmonia Bałtycka czynnie uczestniczyła w największych wydarzeniach artystycznych. Filharmonicy Gdańscy pod batutą Michała Nesterowicza wzięli udział w dwóch spektakularnych przedsięwzięciach – koncercie Jean Michela Jarre’a w Stoczni Gdańskiej zatytułowanym „Przestrzeń Wolności” (26.08.05) oraz światowym prawykonaniu „Kantaty o Wolności” Jana A.P. Kaczmarka na Placu Solidarności pod Pomnikiem Poległych Stoczniowców (31.08.05). W maju 2014 roku Orkiestra po raz pierwszy wybrała się na dwutygodniowe tournee po Chinach, gdzie na najważniejszych salach koncertowych wykonała 7 koncertów. Muzycy zagrali w wielkich i prestiżowych salach koncertowych m.in. w Shanghaj Oriental Art. Center, w Changsha Concert Hall , Nanjing Great Peoples Hall, a także w samym sercu Szanghaju na otwartej scenie, pod wieżą telewizyjną Pudong the Oriental Pearl TV Tower Square. Koncert ten zarejestrowała szanghajska telewizja; wyemitowany został 25 maja na kanale Channel of Fine Arts.

Może zainteresuje Cię:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *