OCEANOGRAF na wodzie. Żona prezydenta Szczurka została matką chrzestną

Gdynia. Stocznia Remontowa Nauta. Uroczystoœæ chrztu statku Oceanograf zbudowanego dla Uniwersytetu Gdañskiego. Nz. Matka Chrzestna Barbara Szczurek z mê¿em Prezydentem Gdyni Wojciechem Szczurkiem. 24.06.2016 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP

Matka Chrzestna Barbara Szczurek z mężem Prezydentem Gdyni Wojciechem Szczurkiem. Fot. Krzysztof Mystkowski_KFP_UG

GDYNIA. Żona prezydenta Gdyni Barbara Szczurek została matką chrzestną statku  Uniwersytetu Gdańskiego OCEANOGRAF. Statek został zbudowany w  stoczni NAUTA. Jest jedną z najnowocześniejszych jednostek badawczych pływających pod polską banderą.

Katamaran jest wyposażony w specjalistyczne urządzenia do interdyscyplinarnych badań środowiska Morza Bałtyckiego będzie wykorzystywany przede wszystkim do prowadzenia badań naukowych i kształcenia studentów.

Gdynia. Stocznia Remontowa Nauta. Uroczystoœæ chrztu statku Oceanograf zbudowanego dla Uniwersytetu Gdañskiego. Nz. Matka Chrzestna Barbara Szczurek. 24.06.2016 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP

Matka Chrzestna Barbara Szczurek. Fot. Krzysztof Mystkowski_KFP_UG

– Płyń po morzach i ocenach. Sław imię polskiego stoczniowca i naukowca. Nadaję ci imię OCEANOGRAF – tymi słowami dr Barbara Szczurek, matka chrzestna statku Uniwersytetu Gdańskiego, dokonała ceremonii chrztu. Wybudowany dla Wydziału Oceanografii i Geografii UG katamaran będzie jedną z najnowocześniejszych jednostek badawczych pływających pod polską banderą. Wyposażony w specjalistyczne urządzenia do interdyscyplinarnych badań środowiska Morza Bałtyckiego będzie wykorzystywany przede wszystkim do prowadzenia badań naukowych i kształcenia studentów.

Statek został wybudowany przez konsorcjum Stocznia Remontowa NAUTA S.A. i CRIST S.A., pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków.

Ceremonia chrztu z udziałem zaproszonych gości odbyła się na terenie stoczni NAUTA. Matką chrzestną została dr Barbara Szczurek, która jest absolwentką Uniwersytetu Gdańskiego.

Gdynia. Stocznia Remontowa Nauta. Uroczystoœæ chrztu statku Oceanograf zbudowanego dla Uniwersytetu Gdañskiego. Nz. Rektor Uniwersytetu Gdañskiego prof. Bernard Lammek. 24.06.2016 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP

Rektor Uniwersytetu Gdańskiego prof. Bernard Lammek. Fot. Krzysztof Mystkowski_KFP_UG

Rektor Uniwersytetu Gdańskiego, prof. Bernard Lammek podkreślił, że nowoczesny statek UG to wzmocnienie potencjału badawczego uczelni, a jednocześnie konsekwentna realizacja idei in mari via tua. – Kroczymy morską droga i staramy się wzmacniać morski potencjał naszego regionu. Ważne jest dla nas, że Wydział Oceanografii i Geografii jest i pozostanie związany z Gdynią – dodał.

Prof. Waldemar Surosz Dziekan Wydziału Oceanografii i Geografii UG zaznaczył, że OCEANOGRAF to spełnienie marzeń wielu roczników oceanografów wykształconych na Uniwersytecie Gdańskim. – Ta nowoczesna jednostka pozwoli podnieść jakość prowadzonych badań, co z kolei otworzy nowe możliwości przed uczelnią, w tym, gotowość do wykonywania zadań monitoringowych dla sektora prywatnego. Z kolei prof. Natalia Gorska, Dyrektor Instytutu Oceanografii UG dodała, że dzień chrztu statku dla Uniwersytetu Gdańskiego to wielka radość nie tylko dla naukowców Wydziału, ale dla wszystkich oceanografów.

Prezes Zarządu Stoczni Nauta Sławomir Latos znaczył, że współpraca ze środowiskiem akademickim z perspektywy rozwoju stoczni jest istotna, a budowa nowej jednostki dla UG była wspaniałym wyzwaniem.

W uroczystości wziął udział Wojewoda Pomorski Dariusz Drelich, który odczytał list gratulacyjny od Prezydenta Andrzeja Dudy, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Paweł Brzezicki oraz Prezydent Miasta Gdyni Wojciech Szczurek.

Nową jednostkę poświęcił  Metropolita Gdański abp Sławoj Leszek Głódź.

Nie zabrakło podziękowań dla wszystkich, którzy wsparli budowę statku. Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, które wyasygnowało środki na jego budowę, władz samorządowych, wojewódzkich, a przede wszystkim dla stoczniowców, którzy w budowę statku dla UG włożyli wiele wysiłku i serca oraz dla społeczności akademickiej UG, zwłaszcza pracowników Instytutu Oceanografii i administracji centralnej, którzy od początku ten projekt gorąco wspierali.

Gdynia. Stocznia Remontowa Nauta. Uroczystoœæ chrztu statku Oceanograf zbudowanego dla Uniwersytetu Gdañskiego. 24.06.2016 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP

Uroczystoœść chrztu statku Oceanograf zbudowanego dla Uniwersytetu Gdańskiego. Fot. Krzysztof Mystkowski_KFP_UG

Gdynia. Stocznia Remontowa Nauta. Uroczystoœæ chrztu statku Oceanograf zbudowanego dla Uniwersytetu Gdañskiego. 24.06.2016 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP

Fot. Krzysztof Mystkowski_KFP_UG

Gdynia. Stocznia Remontowa Nauta. Uroczystoœæ chrztu statku Oceanograf zbudowanego dla Uniwersytetu Gdañskiego. 24.06.2016 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP

Fot. Krzysztof Mystkowski_KFP_UG

Gdynia. Stocznia Remontowa Nauta. Uroczystoœæ chrztu statku Oceanograf zbudowanego dla Uniwersytetu Gdañskiego. 24.06.2016 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP

Fot. Krzysztof Mystkowski_KFP_UG

Gdynia. Stocznia Remontowa Nauta. Uroczystoœæ chrztu statku Oceanograf zbudowanego dla Uniwersytetu Gdañskiego. 24.06.2016 fot. Krzysztof Mystkowski / KFP

Wybudowany dla Wydziału Oceanografii i Geografii UG katamaran będzie jedną z najnowocześniejszych jednostek badawczych pływających pod polską banderą. Wyposażony w specjalistyczne urządzenia do interdyscyplinarnych badań środowiska Morza Bałtyckiego będzie wykorzystywany przede wszystkim do prowadzenia badań naukowych i kształcenia studentów.

Ze względu na rozległy zakres badań, które będą prowadzone z jednostki (badania biologiczne, chemiczne, fizyczne i geologiczne morza), będzie ona w sobie łączyć różne funkcje badawcze i dydaktyczne. Na statku zastosowano dwukadłubową konstrukcję, która minimalizuje kąt przechyłu, co jest szczególnie ważne przy prowadzeniu badań na morzu, ponieważ każdy niezamierzony ruch statku może zakłócić pomiary. Oprócz specjalistycznych laboratoriów wewnątrz statku oraz multimedialnej sali seminaryjnej dla studentów, na pokładzie znajduje się również miejsce do obserwacji ssaków i ptaków morskich.

Statek ma 49,5 m długości i 14 m szerokości i może osiągać prędkość 12 węzłów. Wysokość boczna statku wynosi 3,80 m. Może zabierać na pokład maksymalnie 20 osób. Rejonem pływania jednostki będzie Morze Bałtyckie, lecz nie wyklucza się rejsów w inne rejony. Zasięg przy prędkości ekonomicznej wynosi 2500 Mm, a autonomiczność żeglugi to 21 dni. Portem macierzystym jednostki jest Gdynia. Statek jest również przystosowany do połowów ryb. W tym celu na otwartym roboczym pokładzie rufowym zainstalowano urządzenia umożliwiające połów, zaś w kadłubie zamocowane zostały wciągarki trałowe i sieciowe. Przewidziano też magazyn ryb wyposażony w wytwornicę lodu.

Przy tak bogatym wyposażeniu pokładowym, połowowym i badawczym na jednostce zostanie również zapewniony wysoki standard socjalny, rzadko spotykany na tego typu jednostkach. Na statku będzie 9 kabin dwuosobowych, 1 jednoosobowa kabina dla kierownika naukowego rejsu, kabina kapitana, kuchnia, mesa, pentra, pralnia z suszarnią oraz magazyn prowiantowy. Wszystkie kabiny mieszkalne wyposażone będą w bloki sanitarne oraz monitory połączone z siecią komputerową.

Instytut Oceanografii Wydziału Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego prowadzi interdyscyplinarne badania naukowe w strefie przybrzeżnej mórz szelfowych. Badania te skoncentrowane są głównie w rejonie południowego Bałtyku i Zatoki Gdańskiej, a także w rejonach polarnych. Dzięki prowadzonym badaniom instytut gromadzi i rozwija wiedzę niezbędną do wspierania zrównoważonego wykorzystania i ochrony środowiska morskiego. Obecnie na Wydziale Geografii i Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego kształci się 1454 studentów i doktorantów.

Może zainteresuje Cię:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *