Jak się poruszać w kosmosie? Bajki robotów – pięć minut przed premierą

BAJK_ROBOT_promo_2

GDAŃSK. „Bajki robotów” Stanisława Lema w Teatrze Miniatura – pięć minut przed premierą. Adaptację „Bajek robotów” Stanisława Lema, w reżyserii Romualda Wiczy-Pokojskiego, z muzyką Andrzeja Smolika, przygotowuje Teatr Miniatura. Premiera spektaklu odbędzie się 29 maja o 17.00.

W zapowiedzi przedstawienia czytamy: „Bajki robotów” to historie, które opowiadają sobie roboty.

Kosmiczna podróż

Z nich dowiadują się o kosmosie i zjawiskach w nim zachodzących – gwiazdach, planetach i czarnych dziurach, ale też o bladawcach, elektrorycerzach i elektrosmokach. Bohaterami spektaklu są dwaj przyjaciele – roboty Trurl i Klapaucjusz – którzy wyruszają w kosmiczną podróż. Po drodze spotykają przedziwne maszyny i jeszcze dziwniejszych władców planet, jak m.in. elektroniczny poeta Elekrybałt czy maszyna, która robi wszystko na literę „n”. Błyskotliwe i pełne humoru opowieści Lema mimo upływu lat znakomicie komentują naszą współczesność i naturę ludzką.

W premierowym przedstawieniu realizatorzy wykorzystają tradycyjne lalki oraz narzędzia cyfrowe i mechatronikę. Przygody głównych bohaterów opowiadane będą za pomocą robotów, obiektów kinetycznych i maszyn. Aktorzy stosują elektroanimację oraz grają na tak kosmicznym instrumencie jak theremin – jedynym instrumencie, na którym się gra bez dotykania go. (…)”

Romuald Wicza-Pokojski: „Robotyka wkracza do szkół”

– Droga do realizacji sztuki była taka – postanowiliśmy, że czas porozmawiać o kosmosie, polecieć w kosmos, i zwróciliśmy wzrok w kierunku „Bajek robotów” Lema, ten materiał literacki stał się punktem wyjścia do dalszej pracy – powiedział Romuald Wicza-Pokojski. – Chcieliśmy też zaznaczyć to, co jest znakiem naszych czasów, że robotyka wkracza do szkół podstawowych, wiec też chcieliśmy dotknąć tej materii.

– Praca nad przedstawieniem jest dla nas, realizatorów przygodą, bo też doświadczamy czegoś nowego – kontynuuje. – Materiał ten uczy bardzo dużej pokory w działaniu.

W szkole podstawowej są w programie fragmenty z „Bajek robotów”, reżyser ma własną refleksję. Czekał z emocjami na tę pozycję literacką, jednak w czasie omawiania bajek doznał rozczarowania.

O królu Globaresie i mędrcach

W realizacji spektaklu ważnym pytaniem, na które reżyser starał sobie odpowiedzieć, brzmi: „Czy kosmos może być śmieszny?” Lem w bajce, która jest widzom opowiadana na zakończenie, „O królu Globaresie i mędrcach”, zastanawia się nad tym. I z tym pytaniem realizatorzy pozostawiają widza, odpowiedzi każdy będzie musiał udzielić sobie sam.

– W spektaklu pokazujemy bardzo dużo różnych działań, mam nadzieję, że zabawnych dla odbiorców – mówi Romuald Wicza-Pokojski. – Określenie wieku widzów stanowiło dla nas jedną z największych trudności, ponieważ część bajek ze zbioru jest adresowana do dorosłych. Od początku chcieliśmy zainteresować przedstawieniem dzieci od 6 roku życia i tak ją budowaliśmy, z odbiorcami w tym wieku najlepiej się komunikujemy.

– Jest tu dużo teatru lalek, opowiada reżyser, występują formy, jak to nazwaliśmy elektromechaniczne, ale to są tylko nasi główni bohaterowie, dwójka – kontynuuje. – Będziemy mogli zobaczyć i teatr dłoni i obiekty kinetyczne, występuje też trochę działań ekstrawaganckich, bo na przykład robimy też lalki z waty cukrowej.

Najważniejsza jest przyjaźń

O tym, czy będzie można te cukrowe lalki jeść reżyser nie odpowiada, mówi, że się to okaże podczas spektaklu.

– Każda z sześciu bajek, które opowiadamy, niesie zasób lemowskiej mądrości, wskazania, jak poruszać się w naszym kosmosie – kontynuuje. – Dla mnie najważniejsze jest, że tym, co wszystko łączy w kosmosie – atomy, protony, neutrony – jest przyjaźń. Uczucie, które jest poza sferą rozumienia, jest odczuwaniem. O tym, że najważniejsza w kosmosie jest przyjaźń, Lem dał powiedzieć, maszynom, a nie ludziom, staram się, żeby to wybrzmiało. Jest jeszcze ważne stwierdzenie, że nauka objaśnia świat, ale pogodzić z nim może tylko sztuka.

Zapraszamy i dzieci i dorosłych, aczkolwiek przedstawienie przygotowaliśmy z myślą o dzieciach. Myślę, że każda osoba, w której została pamięć dziecka, albo czuje się dzieckiem, będzie dobrze sztukę odbierać – konkluduje reżyser.

 

Katarzyna Korczak

Zdjęcia: Materiały prasowe Teatru Miniatura

BAJK_ROBOT_promo_14 BAJK_ROBOT_promo_12 BAJK_ROBOT_promo_6 BAJK_ROBOT_promo_3*

Bajki robotów na podstawie książki Stanisława Lema

  • adaptacja, inscenizacja i reżyseria: Romuald Wicza-Pokojski
  • muzyka: Andrzej Smolik
  • asystent reżysera: Piotr Srebrowski
  • obsada: Wioleta Karpowicz, Anna Makowska-Kowalczyk, Piotr Srebrowski, Krystian Wieczyński

Premiera: 29 maja 2016, godz. 17.00

Duża Scena Teatru Miniatura

Dla widzów od 6 lat.

O artystach

Romuald Wicza-Pokojski – adaptacja, inscenizacja i reżyseria

Reżyser, dramaturg, od listopada 2011 roku dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Miniatura. Absolwent Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Wiedzy o Teatrze. W 1991 roku założył autorski Teatr Wiczy, z którym zrealizował ponad 20 spektakli, zarówno scenicznych, jak i plenerowych. W latach 1994–1997 pracował w Instytucie Teatru Narodowego i Teatrze Narodowym, gdzie współtworzył pierwszą impresaryjną scenę teatralną w Polsce – Teatr Mały. W latach 2006–2009 prowadził zajęcia na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zaangażowany w działalność kulturalną i teatralną: pomysłodawca i dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Bulwar Sztuki (2003–2006), kierownik społecznego domu kultury Centrum Wolnego Czasu Wicza (2004–2009). Realizator projektów artystyczno-społecznych adresowanych do osób bezdomnych, środowisk defaworyzowanych społecznie, emigrantów. W latach 2008–2011 dyrektor programowy Biura Gdańsk 2016, współautor strategii kulturalnej „Wolność kultury. Kultura Wolności”.

Jako reżyser i dramaturg współpracował z teatrami: Baj Pomorski w Toruniu, Olsztyński Teatr Lalek, Teatr Wybrzeże w Gdańsku. Jego spektakle były prezentowane m.in. w Armenii, Czechach, Chorwacji, Danii, Grecji, Hiszpanii, Iranie, Irlandii, Niemczech, na Litwie, Słowacji, w Szwecji, USA, Wielkiej Brytanii, we Włoszech, na Białorusi, w Japonii. Laureat wielu nagród indywidualnych i zbiorowych, m.in. za innowacyjność w sztuce lalkarskiej za spektakl „Dietrich. Broken nails” podczas World Festival of Puppet Arts w Pradze w 2009 roku. W 2007 roku otrzymał medal „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W Miejskim Teatrze Miniatura zrealizował bardzo dobrze przyjęty spektakl dokumentalny dla dzieci „Baltic. Pies na krze” oraz „Brzydkie kaczątko” w technice teatru cieni uznane za najlepsze przedstawienie teatru lalkowego sezonu 2013/2014 przez Jacka Kopcińskiego, redaktora miesięcznika „Teatr” oraz nagrodzone podczas Harmony World Puppet Carnival 2014 w Bangkoku.

Andrzej Smolik – muzyka

Najbardziej uznany producent muzyczny w Polsce, który oprócz produkcji utworów i albumów dla innych artystów (takich jak Kasia Nosowska, Maria Peszek, Artur Rojek, Tomasz Stańko), wydaje swoje własne autorskie/producenckie płyty. Albumy sygnowane nazwiskiem Smolik cieszą się wyjątkowo przychylnym odbiorem zarówno śród publiczności, fanów, jak i wśród recenzentów i całej branży muzycznej. Jego muzyka to połączenie subtelnej elektroniki z bardzo przestrzennymi akustycznymi brzmieniami, żywą orkiestrą smyczkową, sekcją dętą i niezwykle zaaranżowanymi melodiami. Z wielkimi sukcesami produkuje też muzykę do filmów, spektakli teatralnych i telewizji.

*

Rezerwacja biletów: 58 341 94 83, 601 628 377, bilety@teatrminiatura.pl

 

 

 

 

Może zainteresuje Cię:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *