„Magnus Zaremba” wyrusza w rejs do granicy lodów

Magnus_Zaremba_wiatr mal

Z GDAŃSKA 5 lipca 2014 wyrusza w 3-miesięczną wyprawę północną załoga na jachcie „Magnus Zaremba”. W ciągu 10 dni jacht ma dotrzeć do Reykiaviku, potem do NE Grenlandii, do granicy lodów, następnie wzdłuż granicy lodów, aż do Svalbardu.

Jacht „Magnus Zaremba” został zbudowany do badań w Antarktyce, a obecny rejs jest rejsem testowym, który ma potwierdzić, jak jednostka sprawdzi się w wysokich szerokościach geograficznych, na granicy lodu i morza. Rejs jest nie tylko wyzwaniem sportowym, ale również próbą zgromadzenia danych naukowych dotyczących funkcjonowania morskich ekosystemów arktycznych i ich odpowiedzi na zmiany klimatyczne skutkujące topnienia pokrywy lodowej. Trasa rejsu przebiegająca wzdłuż granicy lodu pozwoli na zebranie prób organizmów roślinnych (fitoplankton) i zwierzęcych (zooplankton) zasiedlających strefę wód w bezpośrednim sąsiedztwie pól lodowych w okresie letnim i zimowym. Prowadzenie prac badawczych z pokładu jachtu, choć trudniejsze niż z dużego statku naukowego, daje jednak możliwość zebrania materiałów w miejscach często niedostępnych dla dużych jednostek.

Wyprawa ma się rozpocząć 5 lipca 2014. W ciągu 10 dni jacht ma dotrzeć do Reykiaviku, potem do NE Grenlandii, do granicy lodów, następnie wzdłuż granicy lodów, aż do Svalbardu. W Longearbyen – nastąpi wymiana załogi i powrót do kraju. Rejs jest planowany na około trzy miesiące.

„Magnus Zaremba” jest jachtem żaglowym z pomocniczym silnikiem. W październiku i listopadzie 2013 roku przeszedł pomyślnie próby morskie. Jednostka ma długość 17,3 m, szerokość 5,72 m, zanurzenie 2,83 m, zanurzenie minimalne 0,83m. Kadłub wykonany z aluminium morskiego, wnętrze z drewna jesionowego. Masa całkowita: 23 tony. Załoga 8 osób. Autonomiczność żeglugi na silniku do 3000 mil morskich, pod żaglami – 15000 mil morskich. Kształt kadłuba jest w kształcie spodka, ma podnoszony hydraulicznie kil o całkowitej masie 4,5 tony. Poza standardowym wyposażeniem elektronicznym: sonar i umieszczona na maszcie kamera telewizyjna.

Informacje o statku:

  • r/y „Magnus Zaremba”
  • Polski armator – Megas sp. zoo
  • Trasa: Gdańsk, Islandia, NE Grenlandia i ruta badawcza na E do Svalbard, ruta badawcza na N od Svalbard, powrót do Gdańska. Rejs ma trwać max. 3 miesiące.

Załoga:

  • kapitan dr Eugeniusz Moczydłowski – naukowiec
  • Marcin Bujko – geotechnik, oceanolog, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski
  • Tomasz Gackoski – konstruktor jachtowy
  • Krzysztof Najdowski – inżynier systemowy
  • Adam Moczydłowski – prawnik, żeglarz
  • Grzegorz Szymański – żeglarz, student Akademii Morskiej w Gdyni
  • Magnus_Zaremba
  • Dlaczego Magnus Zaremba?Magnus herbu Zaremba był pierwszym zbiegiem politycznym z Anglii do Polski o którym wspominają źródła historyczne. Magnus, prawdopodobnie syn Harolda II Gustavsona, zabitego przez wojska Wilhelma Zdobywcy w bitwie pod Hastings w 1066 r., został komesem polskiego Wrocławia. Jego siostra Gytha była żoną Włodzimierza II, który ustanowił w Europie znaczenie Rusi Kijowskiej. Intrygujące pytanie brzmi: dlaczego potomstwo pobitego władcy Brytanii Harolda II po klęsce znalazło swoje miejsce na ziemi w krajach słowiańskich? Prawdopodobnie schronili się u dalekich krewnych. Bowiem Harold II  był krewnym Kanuta Wielkiego – króla Danii, Norwegii i Anglii. Natomiast Kanut Wielki był synem Świętosławy, córki Mieszka I i Dobrawy – pierwszych historycznych władców Polski.

    Ród Zarembów zamieszkuje do dziś liczne miejscowości o tej samej nazwie, szczególnie na Podlasiu, ale także w Czechach, na Węgrzech i w Westfalii. Nie bez znaczenia dla wyboru nazwy było to, że Seniorka rodziny Moczydłowskich Amelia (1923), jest z domu Zaremba. Herb Zaremba zdobi grot-żagiel Magnusa Zaremby.

Może zainteresuje Cię:

1 odpowiedź

  1. roki pisze:

    Wszystko super tylko niech ktoś w nocy trzyma wachtę bo 2 kable od platformy (brae alpha) to trochę mało i kto wie czy gdyby nie szybka reakcja eerv jacht by nie leżał na dnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *