Film na kozetce. Kino i psychoanaliza

mama - kadr z filmu

Kadr z filmu „Mama”, reż. Xavier Dolan. Fot. mat. prasowe

GDAŃSK. Miłosno-nienawistna relacja łącząca matkę i syna. Prezentacja filmu Xaviera Dolana „Mama” oraz spotkanie z Tymonem Tymańskim (multiinstrumentalista, kompozytor, poeta i prozaik, współzałożyciel zespołów Miłość, Kury, Tymon & Transistors i NRD). Bohater książki Rafała Książkiewicza „Tymon Tymański, Autobiografia. ADHD”) – 14 listopada o godz. 18, aula 1.43 Wydziału Filologicznego UG.

Pierwsze powakacyjne spotkanie z cyklu FILM NA KOZETCE. Kino i psychoanaliza! 14 listopada o godz. 18  najnowszy film Xaviera Dolana, Mama. W znakomicie przyjętym filmie reżyser po raz kolejny podejmuje temat miłosno-nienawistnej relacji łączącej matkę i syna.

Gościem piątkowego spotkania będzie Tymon Tymański, multiinstrumentalista, kompozytor, poeta i prozaik, współzałożyciel zespołów Miłość, Kury, Tymon & Transistors i NRD. Bohater książki Rafała Książkiewicza „Tymon Tymański, Autobiografia. ADHD”.

W dyskusji towarzyszyć mu będzie Kamila Rozbiewska-Skorbuń, certyfikowany terapeuta Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychoanalitycznej, wykładowca Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.

Spotkanie poprowadzi filmoznawca, profesor UG, pracownik Katedry Kultury i Sztuki w Instytucie Filologii Polskiej, dr hab. Paweł Sitkiewicz.

FILM NA KOZETCE: Mama, reż. Xavier Dolan. 14 listopada godz. 18:00, aula 1.43 Wydziału Filologicznego UG. Bilety: 8 zł (normalny), 5 zł. (ulgowy).

Mama

Piątym filmem w błyskotliwej karierze 25-letni Kanadyjczyk Xavier Dolan wznosi się na szczyt swoich reżyserskich umiejętności. „Mama” to jakby rewers, dojrzalsza i pełniejsza wersja jego debiutanckiego autobiograficznego dramatu „Zabiłem moją matkę”, w którym rozliczał się z nieudanej młodości i obarczał za to odpowiedzialnością swoich bliskich. Teraz, odrzucając estetykę modnego postmodernizmu, przedstawia miłosno-nienawistną relację z matką w bardziej wyważony sposób. Z empatią i dystansem, bez zapiekłości, pochopnego oskarżania. W kameralnej, minimalistycznej konwencji rodzinnej psychodramy stara się oddać jej sprawiedliwość, pokazując tragedię obu stron. Pomagają mu w tym niesamowici aktorzy. Samotną, pechową, wyrzucaną z pracy i życiowo bezradną wdowę, która decyduje się poświęcić wszystko, by pomóc choremu na ADHD synowi, gra zjawiskowa Anne Dorval. W wiecznie awanturującego się piętnastolatka, usuniętego z internatu za podpalenie kafejki i wyrządzenie krzywdy rówieśnikowi, odkrywającego w sobie duszę artysty, z werwą wcielił się Antoine-Olivier Pilon. Trzecią równorzędną bohaterką filmu jest zaprzyjaźniona z nimi sąsiadka: jąkająca się, introwertyczna nauczycielka z gimnazjum, zmagająca się z traumą utraty dziecka, którą fantastycznie sportretowała Suzanne Clément.

Tam gdzie inni odnaleźliby tylko nędzę i ból, Dolan wydobywa radość i dziką energię. Broni ekscentrycznych postaci, ukazuje dziwne, subtelne piękno tworzącej się zastępczej patchworkowej rodziny. Potrafi mówić o tym przejmująco. Aktorzy doskonale ogrywają podszyte niespełnieniem nadzieje, dobre intencje, które nie wystarczają, by ich świat przetrwał. Choć to pozornie odległe skojarzenie, czuje się u Dolana ten sam kontestatorski ferment i walkę z establishmentem co w „Locie nad kukułczym gniazdem”. Podobnie jak niegdyś Forman autor „Mamy” opowiada o krachu złudzeń i nigdy niegasnącym pędzie do wolności, spełniającym się w anarchistycznym geście autodestrukcji.

(polityka.pl)

Mama, reż. Xavier Dolan, prod. Kanada, 140 min.

Może zainteresuje Cię:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *