Daj się porwać! I, Culture Orchestra ponownie w Gdańsku

Kirill-Karabits_fot.Sasha Gusow

Kirill Karabits. Fot. Sasha Gusow

GDAŃSK. Ciesząca się sławą na całym świecie I, Culture Orchestra stawia sobie za zadanie rozwój kultury w krajach Europy Wschodniej oraz Południowego Kaukazu. Już niedługo na Ołowiance artyści zaprezentują się pod batutą Kirilla Karabitsa, znanego w Europie dyrygenta ukraińskiego i zagrają najpiękniejsze dzieła wybitnych kompozytorów: Panufnika i Szostakowicza. Kiedy? W czwartek, 7 sierpnia 2014, godz. 19. Tylko na Ołowiance.

I, CULTURE Orchestra jest świetnym przykładem jak poprzez muzykę można zacieśnić kulturowe i ludzkie więzi i to pomiędzy krajami o różnej tradycji. Złożona z wybitnie uzdolnionych muzyków z Polski, Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy powstała w 2011 roku z inicjatywy Instytutu Adama Mickiewicza.

„Wspaniały pomysł Instytutu Adama Mickiewicza oparty na spotkaniu młodych talentów z siedmiu państw Europy Wschodniej niesie ze sobą aurę tajemniczości i przygody. Wszystkie kraje biorące udział w tym projekcie reprezentują ten sam region geograficzny, różnią się jednak swoją historią, tradycją i mentalnością. Niektóre z nich ciągle pozostają praktycznie nieznane na Zachodzie. Urodziłem się i wychowałem na Ukrainie, odczuwam silnie, iż po upadku Związku Radzieckiego wiele krajów będących członkami ZSRR znalazło się w izolacji kulturalnej i politycznej. Kraje te potrzebują nowych sposobów wzmacniania tożsamości kulturowej i dzielenia się nią z resztą świata” – opowiada Kirill Karabits, dyrygent Orkiestry.

Tegoroczny program koncertowy kładzie szczególny nacisk na temat wojny i pojednania – idei cały czas aktualnej. VII Symfonia Dymitra Szostakowicza jak również Sinfonia Elegiaca Andrzeja Panufnika są wspaniałym przykładem obrazu człowieczeństwa w muzyce z silnym przesłaniem potępiania przemocy we wszystkich jej przejawach. Oba utwory – dzieła niebanalne – dotyczą tematyki wojennej. Przy tworzeniu Symfonii inspiracją dla Szostakowicza była agresja Rzeszy Niemieckiej na ZSRR i rozpoczęcie Wielkiej Wojny Ojczyźnianej, trwającej aż do 1945 r. Kompozytor, będąc w Centrum dramatycznych wydarzeń, doskonale uchwycił w muzyce bezpośredniość wyrazu i siłę emocji. Sinfonia elegiaca Panufnika, odnosząca się tematyką do II wojny światowej, powstała z przekształcenia jego innej kompozycji – Symfonii Pokoju (nawiązującej do wiersza Iwaszkiewicza Pokój, podyktowana wymogami komunistycznych władz i socrealistycznych realiów). Za charakterystyczny uznać należy klamrowy zrąb kompozycyjny dzieła, które zaczyna się, ale też i kończy lamentacją.

Bilety na koncert I, Culture Orchestra dostępne są w cenach 10-40 zł w systemie sprzedaży on-line: www.filharmonia.gda.pl, przez platformę sprzedażową: www.bilety24.pl oraz przez aplikacje mobilną na smart fonach. Szczegóły na: www.filharmonia.gda.pl oraz w kasach PFB (bilety@filharmonia.gda.pl, 58 320 62 62 lub 58 323 83 62).

Czwartek, 7 sierpnia 2014, 19.

I, CULTURE Orchestra

Sala Koncertowa na Ołowiance

Bilety w cenie  10-40zł

Bilet rodzinny – 60 zł

Kirill Karabits dyrygent

Program:

Andrzej PANUFNIK

Sinfonia Elegiaca (II  symfonia)

Dmitrij SZOSTAKOWICZ

VII Symfonia C-dur op. 60 „Leningradzka”

Kirill Karabits Sezon artystyczny 2012/13 był dla Kirilla Karabitsa czwartym z kolei na stanowisku Głównego Dyrygenta orkiestry Bournemouth Symphony (BSO), z którą dyrygent przedłużył kontrakt do końca sezonu 2015/16. W sierpniu 2011, Karabits po raz drugi wystąpił z orkiestrą w cyklu BBC Proms. W obecnym sezonie, BSO wraz z Karabitsem oraz perkusistą Martinem Grubingerem odbywają tournée po Niemczech. Inni soliści, którzy występowali z orkiestrą z Bournemouth pod batutą Karabitsa to m.in. Renaud Capucon, Mark Padmore, Vivian Hagner, Truls Mørk, Stephen Hough, James Ehnes i Steven Isserlis. Wśród nagrań dokonanych przez BSO pod dyrekcją Karabitsa warto wymienić albumy z muzyką Szczerdina i Chaczaturiana oraz nagranie II Symfonii Czajkowskiego i Obrazków z Wystawy Musorgskiego. Najciekawsze koncerty Karabitsa z ubiegłego sezonu to m.in. kolejne występy z orkiestrami Royal Philharmonic i London Philharmonic, Orchestre Philharmonique de Radio France, SWR-Sinfonieorchester Baden-Baden und Freiburg (w szczególności koncert podczas Festiwalu w Lucernie z Alexeiem Volodinem) oraz Orchestre Philharmonique de Strasbourg, czy też debiuty z Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, Orkiestrą Filharmonii w Rotterdamie, BBC Symphony i Duńską Narodową Orkiestrą Symfoniczną. W maju 2012, Karabits zadyrygował koncertem finałowym BBC Young Musician of the Year Award, transmitowanym przez telewizję BBC z centrum muzycznego The Sage w Gateshead. W obecnym sezonie, Karabits wystąpi m.in. z Münchner Rundfunkorchester, Konzerthausorchester Berlin, Orchestre de Chambre de Lausanne oraz poprowadzi Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej w wykonaniu IX Symfonii Beethovena otwierającym XVII Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Karabits zadebiutował na scenie północnoamerykańskiej w sezonie 2009/10, dyrygując najpierw orkiestrą Houston Symphony, a następnie Los Angeles Philharmonic (koncerty w Hollywood Bowl oraz na festiwalach Grant Park Music Festival w Chicago i Aspen Festival). Współpracował również z Minnesota Symphony oraz San Francisco Symphony, a także National Symphony Orchestra Washington. W obecnym sezonie poprowadzi Cleveland Orchestra podczas Blossom Festival oraz powtórnie wystąpi z San Francisco Symphony i zadebiutuje w Kanadzie z NAC Orchestra w Ottawie. Karabits zakończył sezon artystyczny 2011/12 powrotem do Glyndebourne, gdzie zadyrygował wznowieniem inscenizacji Cyganerii w reżyserii Davida McVicara z Ekateriną Scherbachenko i Davidem Lomelim w rolach głównych. Karabits zadebiutował w Glyndebourne w roku 2008, wykonując Eugeniusza Oniegina. W tym sezonie Karabits wystąpi po raz pierwszy w Hamburgische Staatsoper oraz pokieruje wykonaniem Cyganerii w Teatrze Bolszoj, w którym debiutował dyrygującEugeniusza Oniegina. W sezonie 2013/14, Karabits zadyryguje Latającym Holendrem na Festiwalu Wagnerowskim w Genewie oraz ponownie wystąpi w Norweskiej Operze Narodowej w Oslo. Kirill Karabits studiował dyrygenturę i kompozycję w Szkole Muzycznej im. Łysenki w Kijowie, kontynuując naukę w klasie Romana Kofmana w Ukraińskiej Narodowej Akademii Muzycznej im. Czajkowskiego w Kijowie oraz u Uroša Lajovica w wiedeńskiej Hochschule für Musik. Sprawował stanowisko Głównego Gościnnego Dyrygenta w Orchestre Philharmonique de Strasbourg oraz Asystenta Dyrygenta w Orchestre Philharmonique de Radio France i Budapesztańskiej Orkiestrze Festiwalowej. W ramach odbywanych obecnie studiów doktoranckich w Wiedniu, Kirill Karabits prowadzi badania w zakresie dzieł dotychczas niewykonywanych lub zapomnianych, które stanowią część odkrytego na nowo archiwum Berliner Singakademie. Karabits dokonał m.in. transkrypcji Pasji Janowej C.P.E. Bacha, skomponowanej w 1784 roku w Hamburgu i uznawanej uprzednio za dzieło zaginioną. Badania Karabitsa zaowocowały również odkryciem, współczesną premierą oraz nagraniem na żywo nieznanej (i prawdopodobnie najwcześniejszej zachowanej) opery Telemanna Pastorelle en Musiquez austriackim zespołem muzyki barokowej Capella Leopoldina.

I, CULTURE Orchestra (ICO) to zespół wybitnie uzdolnionych młodych muzyków z Polski i krajów Partnerstwa Wschodniego – Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy, powołany przez Instytut Adama Mickiewicza w 2011 r. Misją I, CULTURE Orchestra jest wspieranie pozytywnych zmian w rozwoju kulturalnym i społecznym krajów Europy Wschodniej i Południowego Kaukazu poprzez prezentowanie działań o najwyższej jakości artystycznej. I, CULTURE Orchestra to przede wszystkim doskonały zespół. Instrumentaliści biorący udział w tegorocznej edycji projektu zostali wybrani spośród kilku setek kandydatów. To także inicjatywa o ogromnym potencjale społecznym, która stanowi laboratorium edukacji obywatelskiej, współpracy i porozumienia ponad podziałami. Orkiestra opiera swój sukces na uniwersalnych wartościach – solidarność, integracja i przyjaźń. ICO jako projekt edukacyjny umożliwia młodym talentom zmianę perspektywy otaczającej rzeczywistości artystycznej oraz doskonalenie warsztatu pod okiem wybitnych instrumentalistów z najlepszych orkiestr świata. Jako filarowy projekt Zagranicznego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji w 2011 roku, ICO zainaugurowała swą działalność trasą w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Europy (Londyn, Berlin, Bruksela, Madryt). Druga edycja projektu obejmowała koncerty w stolicach krajów Partnerstwa Wschodniego, zaś trzecia w krajach skandynawskich, bałtyckich oraz na Ukrainie.

(źródło: t. Chylińska, S. Haraschin, M. Jabłoński, Przewodnik po muzyce koncertowej, Kraków 2004; http://www.panufnik.polmic.pl/; http://www.orchestra.iam.pl/pl/)

 

Może zainteresuje Cię:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *