E-autobusami po Tczewie. Z Energą – ekologicznie i oszczędniej

POMORZE. Tczew chce być bardziej ekologiczny, przyjazny mieszkańcom. Po mieście jeżdżą autobusy spalinowe, w najbliższym czasie  mają być zastąpione przez pojazdy napędzane energią elektryczną. Energa chce pomóc w tworzeniu koncepcji elektrycznego transportu publicznego w Tczewie. Prezes Energi, Daniel Obajtek i prezydent Tczewa, Mirosław Pobłocki podpisali list intencyjny w tej sprawie.

Obecnie elektryczne autobusy testuje miejski przewoźnik – po Tczewie jeździł czeski SOR, a wkrótce ma pojawić się polski Solaris.
Tczew to drugie po Toruniu miasto, któremu Energa zamierza pomagać w rozwoju elektrycznego transportu miejskiego.
Tczew dołączył do budowanego przez Energę samorządowego partnerstwa na rzecz elektromobilności. Współpracę firmy z tczewskim magistratem zainicjowało podpisanie listu intencyjnego. Parafowali go Daniel Obajtek, prezes zarządu Energa SA, oraz Mirosław Pobłocki, prezydent Tczewa.
– Elektromobilność to jeden z najważniejszych obecnie tematów, nie tylko dla naszej spółki, która zajmuje się wytwarzaniem, dystrybucją i sprzedażą energii elektrycznej  – powiedział podczas uroczystości podpisania umowy z samorządem tczewskim prezes Energi Daniel Obajtek. – Tczew myśli inwestować w zakup autobusów elektrycznych. To ważna rzecz – my też chcemy uczestniczyć w tym dziele. Naszym zadaniem będzie tworzenie infrastruktury do ładowania autobusów, ale też samochodów elektrycznych dla mieszkańców.
– To bardzo istotne rozwiązanie dla mieszkańców, miasto Tczew zamierza inwestować w zakup pojazdów elektrycznych. Chcielibyśmy uczestniczyć w tworzeniu infrastruktury nie tylko autobusów, ale także samochodów osobowych. Elektromobilność to jednak nie tylko biznes i infrastruktura, to też kampania uświadamiająca mieszkańcom, że warto inwestować w pojazdy z napędem elektrycznym, nie tylko ze względu na korzyści dla ochrony środowiska czy dla zdrowia i komfortu tczewian.
E-autobusy nie tylko nie emitują spalin, ale też ich praca jest znacznie cichsza, niż pojazdów z silnikami spalinowymi. Ponadto, pojazdy te są znacznie tańsze w bieżącej eksploatacji.
Eksperci Energi dokonają analizy aktualnych tras i rozkładów jazdy autobusów i opracują rozmieszczenie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych.
– W nowym przetargu na komunikację miejską, który ogłosimy w przyszłym roku, będziemy wymagać, aby przewoźnik dysponował autobusami elektrycznymi. Wprowadzenie autobusów z napędem elektrycznym do komunikacji miejskiej jest kolejnym przedsięwzięciem samorządu miasta Tczewa zmierzającym do poprawy jakości powietrza w mieście – powiedział Mirosław Pobłocki, prezydent miasta Tczewa.
W uroczystości podpisania listu udział wziął poseł Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa.
– Tego typu inicjatywy pozwalają nam wierzyć, że już wkrótce elektryczne pojazdy będą jeździć nie tylko po drogach Tczewa, ale także w całym kraju. Takie jest założenie strategii rozwoju wdrażane przez rząd. Resort infrastruktury planuje wprowadzenie takich zmian, by elektromobilność była powszechnie dostępna. Zależy nam nie tylko na rozwoju sieci elektrycznych autobusów, ale także na wzroście liczby użytkowanych osobowych e-aut.
W lutym Tczew jako jedyne miasto na Pomorzu podpisał list intencyjny w sprawie współpracy w zakresie rozwoju elektromobilności. Sygnatariuszami było łącznie 41 samorządów, a także resorty rozwoju i finansów oraz energii, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Polski Fundusz Rozwoju i Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. 30 czerwca w zakresie rozwoju niskoemisyjnego transportu publicznego władze miasta podpisały z NCBR indywidualne porozumienie. Współpraca z Energą jest więc dla miasta kolejnym krokiem w kierunku elektryfikacji miejskiego taboru.
Udział Tczewa w rządowym programie ma pozwolić zakupić autobusy w niższej cenie – niż rynkowa – mają kosztować ok. 2 mln zł. Zakup ma być dotowany (w ok. 60 procentach), zatem wydatek z kasy samorządowej spadnie do ok. 800 tys. zł. Autobusy powinny pojawić się około 2020 roku. Na razie – jak podaje portal tcz.pl – elektryczne autobusy testuje miejski przewoźnik – po Tczewie jeździł czeski SOR, a wkrótce ma pojawić się polski Solaris.
Energa planuje wdrożenie kolejnych produktów związanych z elektromobilnością tj. wynajem flot e-aut dla jednostek samorządowych i budowę punktów ładowania na zamówienie lokalnych firm. Nowoczesne rozwiązania dla samorządów wprowadza również spółka Energa Oświetlenie, która  wdrożyła pilotażowo projekt inteligentnego parkingu w Pelplinie oraz inteligentnych przejście dla pieszych w Gdańsku.
(AK)

Może zainteresuje Cię:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *